• Åndalsnes, en dag med turister..Identifiserbare biler i første rekke: Nr. 2 fra venstre er T-192, en Hudson fra første halvdel av 20-tallet. Merkets logo var en hvit triangel på toppen av radiatorkappa. T-192 står i Bilboken for Norge 1925 på O. Kolling, Vårma (Værma?), som Hudson personbil. I 1930-utgaven er han flyttet til Åndalsnes og i Norges Bilbok 1935 står bilen hans som Hudson lastebil. Hudson produserte aldri lastebiler. Betyr nok at det ganske vanlige skjedde: Etter endt tjeneste som personbil, ble bakparten av karosseriet kappet av og erstattet av et lite lasteplan. Bil nr. 5 fra v. må være T-2235. Står ikke i Bilboken 1930 (redaksjonen avsluttet på vårparten), men i 1935 på Alf Staurseth, Åndalsnes, som Oakland leiebil. Leiebil var den gang definert som drosje som ikke var tilknyttet drosjesentral, dvs. på landet og mindre steder/byer. Det er en 1929-30-modell Oakland, karakterisert ved "midtdeler" i radiatorkappa. (1932, dette GM-merkets siste år, var lik, men hadde enkel støtfanger.).Dette tilsier at bildet må være tatt mellom 1930 og 1935. Trolig tidlig i perioden. Bortsett fra Oakland, har alle biler horisontalt delt frontrute (siste år på åpne amerikanske biler 1926 (eks. Buick)/1927 (eks. Ford). Ingen lukkede biler. Andelen heste-ekvipasjer er fortsatt stor.
    Photo: K.L Bø og H.Sødahl / Romsdalsmuseet

Åndalsnes, en dag med turister..Identifiserbare biler i første rekke: Nr. 2 fra venstre er T-192, en Hudson fra første halvdel av 20-tallet. Merkets logo var en hvit triangel på to...

2 comments

• Identifiserbare biler i første rekke: Nr. 2 fra venstre er T-192, en Hudson fra første halvdel av 20-tallet. Merkets logo var en hvit triangel på toppen av radiatorkappa. T-192 står i Bilboken for Norge 1925 på O. Kolling, Vårma (Værma?), som Hudson personbil. I 1930-utgaven er han flyttet til Åndalsnes og i Norges Bilbok 1935 står bilen hans som Hudson lastebil. Hudson produserte aldri lastebiler. Betyr nok at det ganske vanlige skjedde: Etter endt tjeneste som personbil, ble bakparten av karosseriet kappet av og erstattet av et lite lasteplan. Bil nr. 5 fra v. må være T-2235. Står ikke i Bilboken 1930 (redaksjonen avsluttet på vårparten), men i 1935 på Alf Staurseth, Åndalsnes, som Oakland leiebil. Leiebil var den gang definert som drosje som ikke var tilknyttet drosjesentral, dvs. på landet og mindre steder/byer. Det er en 1929-30-modell Oakland, karakterisert ved "midtdeler" i radiatorkappa. (1932, dette GM-merkets siste år, var lik, men hadde enkel støtfanger.)

• Og for ordens skyld: Hudson T-192 står ikke i Bilboken for Norge 1922. Høyeste registreringsnummer i Romsdal politidistrikt er der T-186. (Og siste år for Oakland var 1931, ikke 1932.)