• Samisk «hogstfelt» i Skoelvdalen i Bardu i Troms, fotografert i 1909.  I forgrunnen ser vi et par råtnende bjørkestammer på bakken.  Bakenfor ser vi ei frisk bjørke, men ellers er det vierkratt med lysere lauv som dominerer vegetasjonsbildet.  Fotografiet ble tatt av skogforvalteren i Troms, Ivar Ruden, som hadde fått i oppdrag av skogdirektøren å dokumentere eventuelle skader de svenske reindriftssamene som kom til Troms med dyra sine i sommersesongen påførte skogen.  Det bekymret Ruden at mye av den samiske aktiviteten var konsentrert omkring den øverste skogranda, der bjørkebeltet møtte det trebare høgfjellet.  Omfattende hogst og beiting her førte, ifølge Ruden til at bjørkeskogen forsvant og ble erstattet av blant annet vierkratt.  Vierkrattet gjorde det vanskelig å revitalisere bjørka, noe det antakelig må ha vært et poeng å dokumentere ved dette motivet.  Rudens kollega Agnar Barth kom etter hvert til stadig mer vierkratt på tidligere bjørkemarkn skyldtes en forsumpingsprosess, som nettopp var initiert ved at mesteparten av bjørkeskogen var avvirket.

Rudens generelle beskrivelse av skogforholdene i Skoelvdalen, der dette fotografiet er tatt, finnes under fanen «Andre opplysninger».
    Photo: Helgesen, Hilbert / Anno Norsk skogmuseum

«Den svenske Rentrafiks Skade paa Skogen. Gammel Rengjærdeplads gjenvokst med Vidjekrat i Skoelvdalen, Bardu.»