• Fjellandskap i Bardu i Troms. Vi ser en del bjørketrær med krokvokste stammer og lite lauvverk. Vi ser også høye stubber etter andre bjørketrær, som antakelig var felt av mennesker som hadde nyttiggjort seg biologiske ressurser fra dette landskapet.

Fotografiet ble tatt av statens skogforvalter i Troms, Ivar Ruden, sommeren 1909.  Da hadde han fått i oppdrag fra skogdirektøren å kartlegge eventuelle skader de svenske reindriftssamene som hadde tilhold i Troms i sommersesongen gjorde på skogbruket i fylket.  Skogforvalteren og hans assistent hadde med seg kameraer på befaringene de gjorde, for å dokumentere det de hadde sett.  Dette fotografiet ble antakelig tatt for å illustrere Rudens bekymringer knyttet til at den reindriftssamiske aktiviteten var størst i områdene ved tregrensa, «hvor skogens vekst og reproduktion fra naturens side er stillet de største vanskeligheter».
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

«Den svenske Rentrafiks Skade paa Skogen. Avskogede Strækninger, Stormyrbotten.»