• Skogløst viddelandskap i Stordalen ved Altevatnet i Bardu i Troms.  Fotografiet er tatt fra en bakkekam mot et slettelandskap der vi skimter en bygningskonstruksjon – antakelig et «stabbur» –brukt av gjetere under kortvarige opphold i dette landskapet som oppbevaringssted for verdier som skulle holdes unna dyra.  I slikt skogløst terreng oppholdt samene seg nødig lenge.  Fotografiet ble tatt av skogforvalter Ivar Ruden, etter at skogdirektøren i 1909 beordret ham til å befare utmarksområder i Troms og dokumentere eventuelle skader de svenske samene som oppholdt seg på norsk side av grensa i sommerhalvåret og reinflokkene deres gjorde på skogen.  Rudens beskrivelse av forholdene i det området der dette fotografiet ble tatt er gjengitt under fanen «Opplysinger».
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

«Den svenske Rentrafiks Skade paa Skogen. Avskogede Strækninger i Stordalen, Altevastrakten, Bardu.»