• Skippergata 17 b, der Schwencke & Co's Eftf. hadde sitt forretningskontor.  Gården er oppført i to etasjer og har pusset, umalt fasade.  Opp til inngangsdøra var det ei fire-fem trinns trapp.  På hver side av døra igjen var det høye, seksruters vinduer.  I etasjen over var det fire fireruters vinduer.  Til venstre for kontorinngangen var det en rundbuet åpning mot et portrom, og til venstre for denne igien en høy mur med et bordkledd skur oppå.  Ved portrommet sto en mann med mørke bukser, mørk frakk, kvit skjorte og hatt, og med ansiktet vendt mot fortauet.  Dette var Einar Bothner, som var kontormann i Schwencke & Co.  Helt til høyre i bildet ser vi bakparten på den parkerte lastebilen til Østlandske Petroleumskompani, og til venstre ser vi noe av fronten på to personbiler. Fotografiet er tatt i 1938, antakelig idet firmaet skulle flytte til andre lokaler i Munkedamsveien 53 b fordi Skippergata 17 b skulle rives.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Skippergata 17 b, der Schwencke & Co's Eftf. hadde sitt forretningskontor. Gården er oppført i to etasjer og har pusset, umalt fasade. Opp til inngangsdøra var det ei fire-fem tr...