• Fraksjonerings- eller sorteringsbord for avvinget skogfrø, produsert av det danske firmaet Damas (Jensen og Poulsen) i Vester Åby på Fyn.  Maskinen er montert i fjerde etasje i Skogfrøverkets bygning i Birkebeinervegen 11 på Hamar.  Den står på en kraftig sokkel av jernplater.  Sokkelen er om lag 100 centimeter lang, 85 centimeter bred og 80 centimeter høy.  I denne konstruksjonen er det antakelig innebygd ei kraftig vifte.  På den ene endeflata (den som ikke sees på dette fotografiet) er det for øvrig ”tilbygd” ei trekasse med filtrerte vegger, antakelig et slags luftinntak.  Oppå den nevnte sokkelen er det bygd ei fjærende ramme, som blant annet omslutter en vid, vertikalstilt luftkanal med utvendig lerretstrekk.  Denne kanalen fører opp mot ei trekasse med noenlunde triangulær form – om lag som et flygel – på toppen.  Overflata på denne kassa er trukket en duk av et tynt lerretsstoff.  Overflata skråner svakt forover, mot fotografen og mot en kant som er 180 centimeter lang.  Vinkelen på bordet, både mot fronten og sidevegs, kan justeres ved hjelp av hjul på baksida av maskinen.  Under den nevnte kanten på frontpartiet er det ei slags oppsamlingskasse for frø med fire innebygde, jevnstore traktåpninger.  En femte traktåpning (antakelig for tomfrø og andre lette partikler) skimtes helt til høyre på maskinens overdel.  Frøpartier som skulle fraksjoneres eller sorteres ble tømt i den traktformete beholderen på et mateapparat som satt på ei hylle på veggen bak maskinen (bare den nedre delen er synlig øverst ved bildekanten her).  Fra denne beholderen falt frøet ned på ei svaktskrånende og vid renne, og derfra drysset det videre ned på den innerste delen av det triangulære, stoffebetrukne bordet.  Luftstrømmen fra den nevnte vifta, kombinert med vibrasjoner i maskinens overdel, fikk frø og andre partikler til å bevege seg mot bordets fremre ytterkant.  Det tyngste og beste frøet ville ta den korteste vegen og falle ned ved det sekkeuutaket som befinner seg lengst til venstre på dette fotografiet.  Mindre og lettere frø, endte i uttak lengre til høyre. Maskinen sørget altså for at frømassen fraksjonert etter størrelse og tyngde.
Denne maskinen sto opprinnelig i den delen av Skogfrøverkets frørensingskompleks som var plassert i første etasje.  Dit kom det frø som først hadde gjennomgått grovrensing i tredje etasje, for deretter å bli sluppet ned til avvinging i andre etasje og til slutt til finrensing og fraksjonering i første etasje.  Ved fornyelse av maskinparken ble mesteparten av frørensingsarbeidet flyttet til andre etasje.  I det rommet i første etasje der den avbildete maskinen sto, ble det i 1990 installert et stort, svenskprodusert kar for såkalt IDS-behandling av frø, utstyr som gjorde det mulig å skille frøet i opptil ti ulike kvaliteter.  Dette skiftet av utstyr og metodikk var antakelig årsaken til at denne maskinen ble flyttet opp i fjerde etasje.  Måten den var plassert på vitnet, med mateapparat, motor, ledninger og brytere tyder på at maskinen var montert slik at den også etter flyttinga skulle være tilgjengelig for bruk.  Dagens (2011) ansvarlige for den praktiske frøproduksjonen har imidlertid ikke brukt den.  Mye av det øvrige materiellet som er samlet i samme rom er å betrakte som utrangert.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fraksjonerings- eller sorteringsbord for avvinget skogfrø, produsert av det danske firmaet Damas (Jensen og Poulsen) i Vester Åby på Fyn. Maskinen er montert i fjerde etasje i Sko...