• Frode Murud ved Skogfrøverket på Hamar plasserer til plastkanner med granfrø, som han nettopp har renset, i et fryseskap.  Kannene som brukes har et volum på cirka fem liter, og er utført i gråkvit, delvis gjennomskinnelig plast.  De har røde, noenlunde lufttette skrukorker, som også er utført i plast.  Til handtakene på kannene er det knyttet sedler med informasjon om frøpartienes proveniens og om den klengingsprosessen de har gjennomgått.  Denne informasjonen skal også tastes inn i en elektronisk frølagerdatabase, som brukes både ved frøsalg og ved planlegging av framtidig konglesanking.  Fryseskapet som brukes her er trolig et midlertidig lager, for Skogfrøverket har større fryseromsfasiliteter i kjelleretasjen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Frode Murud ved Skogfrøverket på Hamar plasserer til plastkanner med granfrø, som han nettopp har renset, i et fryseskap. Kannene som brukes har et volum på cirka fem liter, og er...