• Elg, fotografert løpende over ei hogstflate der det har begynt å gro gras mellom stubber og kvist.  Etter fargen på graset å dømme er dette et høstopptak.  I bakgrunnen står granskogen tett.

Dette fotografiet er hentet fra diasserien «Skogbruket og viltbiotopene – Grunnleggende forhold».  Opphavsmannen til bildene og tekstene i det medfølgende heftet er Paul Granberg.  Serien er produsert av Landbrukets Film og Billedkontor (Landbruksfilm) i 1982 og har nummer 1541 i dette selskapets katalog over diasserier.  Dette fotografiet er nummer 18 i serien «Skogbruket og viltbiotopene», og i tekstheftet er følgende kommentar knyttet til motivet:

"ETTER HOGST
Umiddelbart etter en sluttavvirkning kan arealet fortone seg trøstesløst både for mennesker og dyr.  Det som skjer er imidlertid en fornyelsesprosess der hele det gamle vegetasjonssamfunn går til grunne og erstattes av et nytt. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Elg, fotografert løpende over ei hogstflate der det har begynt å gro gras mellom stubber og kvist. Etter fargen på graset å dømme er dette et høstopptak. I bakgrunnen står gransk...