• Tømmerrenna på Notodden, fotografert der den går langs den østre delen av Sagafossdammen.  På yttersida av renna, under vannflata, skimtes noe som kan se ut til å være en gammel skådam. ¨

De mange kraftverksprosjektene i Tinne/Tinnelva tidlig på 1900-tallet gjorde det nødvendig å bygge tømmerrenner som skulle ta tømmeret forbi kraftverksdammene.  I 1920-åra ble det bygd ei renne fra Lienfossdammen, forbi Sagafoss og Tinnfoss.  Denne renna ble 1 863 meter lang.  Den nedre delen av den renna står på søyler i Årlifossdammen på dette fotografiet.  Fløtinga på Tinnsjøen ovenfor opphørte i 1970.  Seinere har det bare unntaksvis gått tømmer i renna, siste gang i 1992.  På denne tida innså man at renna var et viktig kulturminne.  I midten av 1990-åra ble det igangsatt restaureringstiltak i samarbeid med kommunale og regionale verneinteresser og Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening, som fridde seg fra videre ansvar ved å skyte inn et beløp som tilsvarte stipulerte rivingskostnader.  I 2012-13 vurderer Riksantikvaren fredning av tømmerrenna på Notodden.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Tømmerrenna på Notodden, fotografert der den går langs den østre delen av Sagafossdammen. På yttersida av renna, under vannflata, skimtes noe som kan se ut til å være en gammel sk...