• Uttak av frø for spiretesting ved Skogfrøverket på Hamar.  På bildet ser vi hendene til en av laborantene ved anlegget som holder et sugehode som ble brukt til å trekke ut et bestemt antall tilfeldige frø fra ei prøve.  Laboranten sitter med en pinsett, antakelig for å sørge for at det var ett og bare ett frø i hvert av hullene på sugeinnretningen.  Når dette var gjort ble sugehodet vendt over den sirkelrunde oblaten.  Deretter ble vakuumet opphevet, slik at frøene falt ned på den sirkelrunde oblaten av filtrerpapir som lå på brettet.  Slike oblater, med veker på undersida, ble deretter lagt på et spirebord, hvor vekene trakk opp fuktighet fra et underliggende bad av lunkent vann.  Her ble frøene liggende, under kontrollerte lys og temperatur- og lysforhold, beskyttet av glass- eller plastklokker en periode mens laborantene kartla spiredyktigheten og spirehastigheten til den beholdningen frøpartiet var hentet fra (vanligvis ved å sjekke status etter 7 og 21 dager).  Dette var viktige data for skogplanteskolene som skulle kjøpe frøet.  Arbeidet foregikk på et serveringsbrett, som igjen var satt på en arbeidsbenk med underlag av korkplater.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Uttak av frø for spiretesting ved Skogfrøverket på Hamar. På bildet ser vi hendene til en av laborantene ved anlegget som holder et sugehode som ble brukt til å trekke ut et beste...