• Bjorli stasjon mens den var endestasjon : personbiler for videretransport på plattformen
    Photo: Wilse, Anders Beer / Norsk Jernbanemuseum

Bjorli stasjon mens den var endestasjon : personbiler for videretransport på plattformen

Wilse neg.nr. 23584

1 comment

  • I 1908 ble det satt i gang bilruter mellom Otta og Åndalsnes for reisende til og fra Oslo. Otta var den gang banens endestasjon i nord. I 1913 ble banen forlenget til Dombås, og bilruten gikk Dombås-Åndalsnes. Raumabanen ble utbygd i etapper og høsten 1921 ble Bjorli endestasjon, og bilruten ble igjen forkortet. I 1923 ble endestasjonen flyttet igjen til Verma, som var endestasjon siste året til Raumabanen ble åpnet 29. november 1924. Bilrutene gikk bare i sommerhalvåret. Veistandard og datidens brøytemateriell gjorde det umulig å kjøre vinterstid. Derfor var trafikken med passasjerer og post henvist til hest og slede vinterstid fram til Raumabanen åpnet.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to