• Flyfoto. Oversiktsbilde - Moreneryggen "Langegga" ved Kvitsanden.
    Photo: Norsk Folkemuseum

Flyfoto. Oversiktsbilde - Moreneryggen "Langegga" ved Kvitsanden.

3 comments

• Det er ikke Langegga vi ser, Evensenegga, som hører til samme eskersystem som Langegga. Langegga begynner ved Gjettjønna, øverst i bildet. Dessuten er det sannsynligvis tvilsomt å kalle å kalle dette en morenerygg. Det er en esker, som er dannet av brelvavsetninger, dvs en elv som gikk i et tunnelsystem inne i breen. En morene er en avsetning av grusmasser som følger med selve breen.
  • Når er dette bildet tatt? Det ser mye eldre ut enn 1995 for meg.. 1950 eller noe kansje?
  • Sannsynligvis 1955; hoppbakken Rønningsbakken er bygd, men ikke HÅG-fabrikken på Stormoen.