Strengeinstrument i form av et rettvinklet trapes. Lokket, som hovedsakelig er laget av tre, bortsett fra fem innfelte, rektangulære membraner ved den rette kortsiden, er på kortsiden og den skrå siden trukket noe ut over kassen. Lokket, bunnen og den lengste sargen er helt dekket av påmalte orientalske blomster- og plantemotiver i rødt, gull, grønt, sort og gult. Kortsidenes sarg har ingen dekor, de to siste sarger har intarsiabord i perlemor og ulike tresorter: rutebord og blomster innrammet av perlemorsrektangler. Skruekasse på skråsiden.
72 strenger, 3-korig. Spisse stemmeskruer av sortmalt tre. Strengene føres tvers over kassen og ned gjennom små hull ved kortsiden, hvor de festes med en knute. Totalt tre lydhull i lokket: to runde, skåret rosetter, en liten og en stor, og et nærmest pæreformet, også med skåret dekor.
Photo:
Beer, Freia
/
Ringve Musikkmuseum
Strengeinstrument i form av et rettvinklet trapes. Lokket, som hovedsakelig er laget av tre, bortsett fra fem innfelte, rektangulære membraner ved den rette kortsiden, er på kortsiden og den skrå siden trukket noe ut over kassen. Lokket, bunnen og den lengste sargen er helt dekket av påmalte orientalske blomster- og plantemotiver i rødt, gull, grønt, sort og gult. Kortsidenes sarg har ingen dekor, de to siste sarger har intarsiabord i perlemor og ulike tresorter: rutebord og blomster innrammet av perlemorsrektangler. Skruekasse på skråsiden.
72 strenger, 3-korig. Spisse stemmeskruer av sortmalt tre. Strengene føres tvers over kassen og ned gjennom små hull ved kortsiden, hvor de festes med en knute. Totalt tre lydhull i lokket: to runde, skåret rosetter, en liten og en stor, og et nærmest pæreformet, også med skåret dekor.
Photo:
Beer, Freia
/
Ringve Musikkmuseum
Strengeinstrument i form av et rettvinklet trapes. Lokket, som hovedsakelig er laget av tre, bortsett fra fem innfelte, rektangulære membraner ved den rette kortsiden, er på kortsiden og den skrå siden trukket noe ut over kassen. Lokket, bunnen og den lengste sargen er helt dekket av påmalte orientalske blomster- og plantemotiver i rødt, gull, grønt, sort og gult. Kortsidenes sarg har ingen dekor, de to siste sarger har intarsiabord i perlemor og ulike tresorter: rutebord og blomster innrammet av perlemorsrektangler. Skruekasse på skråsiden.
72 strenger, 3-korig. Spisse stemmeskruer av sortmalt tre. Strengene føres tvers over kassen og ned gjennom små hull ved kortsiden, hvor de festes med en knute. Totalt tre lydhull i lokket: to runde, skåret rosetter, en liten og en stor, og et nærmest pæreformet, også med skåret dekor.
Photo:
Beer, Freia
/
Ringve Musikkmuseum
Strengeinstrument i form av et rettvinklet trapes. Lokket, som hovedsakelig er laget av tre, bortsett fra fem innfelte, rektangulære membraner ved den rette kortsiden, er på kortsiden og den skrå siden trukket noe ut over kassen. Lokket, bunnen og den lengste sargen er helt dekket av påmalte orientalske blomster- og plantemotiver i rødt, gull, grønt, sort og gult. Kortsidenes sarg har ingen dekor, de to siste sarger har intarsiabord i perlemor og ulike tresorter: rutebord og blomster innrammet av perlemorsrektangler. Skruekasse på skråsiden.
72 strenger, 3-korig. Spisse stemmeskruer av sortmalt tre. Strengene føres tvers over kassen og ned gjennom små hull ved kortsiden, hvor de festes med en knute. Totalt tre lydhull i lokket: to runde, skåret rosetter, en liten og en stor, og et nærmest pæreformet, også med skåret dekor.
Photo:
Beer, Freia
/
Ringve Musikkmuseum
Strengeinstrument i form av et rettvinklet trapes. Lokket, som hovedsakelig er laget av tre, bortsett fra fem innfelte, rektangulære membraner ved den rette kortsiden, er på kortsiden og den skrå siden trukket noe ut over kassen. Lokket, bunnen og den lengste sargen er helt dekket av påmalte orientalske blomster- og plantemotiver i rødt, gull, grønt, sort og gult. Kortsidenes sarg har ingen dekor, de to siste sarger har intarsiabord i perlemor og ulike tresorter: rutebord og blomster innrammet av perlemorsrektangler. Skruekasse på skråsiden.
72 strenger, 3-korig. Spisse stemmeskruer av sortmalt tre. Strengene føres tvers over kassen og ned gjennom små hull ved kortsiden, hvor de festes med en knute. Totalt tre lydhull i lokket: to runde, skåret rosetter, en liten og en stor, og et nærmest pæreformet, også med skåret dekor.
Photo:
Beer, Freia
/
Ringve Musikkmuseum
Strengeinstrument i form av et rettvinklet trapes. Lokket, som hovedsakelig er laget av tre, bortsett fra fem innfelte, rektangulære membraner ved den rette kortsiden, er på kortsiden og den skrå siden trukket noe ut over kassen. Lokket, bunnen og den lengste sargen er helt dekket av påmalte orientalske blomster- og plantemotiver i rødt, gull, grønt, sort og gult. Kortsidenes sarg har ingen dekor, de to siste sarger har intarsiabord i perlemor og ulike tresorter: rutebord og blomster innrammet av perlemorsrektangler. Skruekasse på skråsiden.
72 strenger, 3-korig. Spisse stemmeskruer av sortmalt tre. Strengene føres tvers over kassen og ned gjennom små hull ved kortsiden, hvor de festes med en knute. Totalt tre lydhull i lokket: to runde, skåret rosetter, en liten og en stor, og et nærmest pæreformet, også med skåret dekor.
Photo:
Beer, Freia
/
Ringve Musikkmuseum
Strengeinstrument i form av et rettvinklet trapes. Lokket, som hovedsakelig er laget av tre, bortsett fra fem innfelte, rektangulære membraner ved den rette kortsiden, er på kortsiden og den skrå siden trukket noe ut over kassen. Lokket, bunnen og den lengste sargen er helt dekket av påmalte orientalske blomster- og plantemotiver i rødt, gull, grønt, sort og gult. Kortsidenes sarg har ingen dekor, de to siste sarger har intarsiabord i perlemor og ulike tresorter: rutebord og blomster innrammet av perlemorsrektangler. Skruekasse på skråsiden.
72 strenger, 3-korig. Spisse stemmeskruer av sortmalt tre. Strengene føres tvers over kassen og ned gjennom små hull ved kortsiden, hvor de festes med en knute. Totalt tre lydhull i lokket: to runde, skåret rosetter, en liten og en stor, og et nærmest pæreformet, også med skåret dekor.
Photo:
Beer, Freia
/
Ringve Musikkmuseum
Strengeinstrument i form av et rettvinklet trapes. Lokket, som hovedsakelig er laget av tre, bortsett fra fem innfelte, rektangulære membraner ved den rette kortsiden, er på kortsiden og den skrå siden trukket noe ut over kassen. Lokket, bunnen og den lengste sargen er helt dekket av påmalte orientalske blomster- og plantemotiver i rødt, gull, grønt, sort og gult. Kortsidenes sarg har ingen dekor, de to siste sarger har intarsiabord i perlemor og ulike tresorter: rutebord og blomster innrammet av perlemorsrektangler. Skruekasse på skråsiden.
72 strenger, 3-korig. Spisse stemmeskruer av sortmalt tre. Strengene føres tvers over kassen og ned gjennom små hull ved kortsiden, hvor de festes med en knute. Totalt tre lydhull i lokket: to runde, skåret rosetter, en liten og en stor, og et nærmest pæreformet, også med skåret dekor.
Photo:
Beer, Freia
/
Ringve Musikkmuseum
Strengeinstrument i form av et rettvinklet trapes. Lokket, som hovedsakelig er laget av tre, bortsett fra fem innfelte, rektangulære membraner ved den rette kortsiden, er på kortsiden og den skrå siden trukket noe ut over kassen. Lokket, bunnen og den lengste sargen er helt dekket av påmalte orientalske blomster- og plantemotiver i rødt, gull, grønt, sort og gult. Kortsidenes sarg har ingen dekor, de to siste sarger har intarsiabord i perlemor og ulike tresorter: rutebord og blomster innrammet av perlemorsrektangler. Skruekasse på skråsiden.
72 strenger, 3-korig. Spisse stemmeskruer av sortmalt tre. Strengene føres tvers over kassen og ned gjennom små hull ved kortsiden, hvor de festes med en knute. Totalt tre lydhull i lokket: to runde, skåret rosetter, en liten og en stor, og et nærmest pæreformet, også med skåret dekor.
Photo:
Beer, Freia
/
Ringve Musikkmuseum