History
-
- Vogn 209 må være en av de to vognene som ble bestilt fra blokmaker Skabo i mars 1873, en 1. klasse salongvogn og en 1. klasse sommervogn. Vognene skulle leveres slik at de kunne brukes da de kongelige skulle reise med Størenbanen til og fra kroningen sommeren 1873. Vognene ble sendt nordover med dampskip i begynnelsen av juli for endelig sammensetting i Trondheim. Den lukkede av disse to vognene antas å være den som senere fikk nr. 209. Akselavstanden er trolig økt senere. Det er kjent at det ble vurdert å gjøre noe med disse vognene i 1877, da de hadde en urolig gange. Personvognene som ble anskaffet til Rørosbanen i 1875 og -76 hadde alle jernramme. NSBs hovedstyre samtykket i brev av 19.9.1926 at vognen ble avgitt til Jernbanemuseet i oppusset stand, med tilhørende runde fetoljelamper og presskull-varmeapparater. Vognen ble oppusset i Trondheim distrikt vinteren 1926/27, trolig på verkstedet Støren, og da malt opp innvendig med "den oprindelige farve". Under reparasjonen av vognen fant man i en av varmekassene et par hele kullbriketter (samt endel mindre stykker av sådanne). Disse var ved avleveringen anbrakt i en av kassene. Skuffene til kullbrikettene var omtrent bortrustet slik at disse måtte rekonstrueres.
Eierskap
Eier: NJMAksesjon: September 19, 1926
Avlevering- AvlevererNSB, Trondheim distrikt
Produksjon: 1873
- ProdusentSkabo jernbanevognfabrik
- Production placeNorge Oslo Oslo
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM000561
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 20, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023037842
- UUID6d7f4491-cb33-470a-9c5a-feb2b475a17e
- Tags
- amerikafarere
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».