History
-
Damplokomotiv NSB type XIII nr. 7
Fabrikat: Thunes mek. Værksted
Byggenr./byggeår: 1/1901
Akselanordning: 2’B – 2
Drivhjuldiameter: 1422 mm
Antall sylindre: 2
Sylinderdiameter: 320 / 499 mm
Slaglengde: 457 mm
Kjelovertrykk: 12 kg/cm 2
Ristflate: 0,77 m2
Heteflate: 43,3 m2
Lengde over kobl.:11582 mm
Tjenestevekt: 32,6 tonn
Adhesjonsvekt: 13,8 tonn
Forråd vann/kull: 3,1 + 1,0 tonn
Største hastighet: 55 km/t
Bygget antall: 9
Byggeperiode: 1893 - 1903
NSB anskaffet i 1893 levert to hurtigtogslokomotiver til den smalsporede Rørosbanen. Dübs i Glasgow ble valgt som leverandør, og ytterligere to slik lok fulgte derfra i 1895, det ene av disse til Vestfoldbanen. På grunn av sin opprinnelse ble lokene kalt ”skotter”. Lokene var to-sylindrede compound-våtdamplok. Så leverte tyske Hartmann tre lok til Vestbanenettet fra 1895 til 1900. Endelig fulgte to fra Thune i 1901 og 1903. Disse kom begge til Stavanger distrikt, Jærbanen og Flekkefjordbanen. Det første av disse var Thunes første lokomotivbygg, og det er dette som er bevart på Norsk Jernbanemuseum. Det var i bruk fram til strekningen Stavanger-Flekkefjord ble lagt om til normalspor i 1944. Nr. 7 er det eneste gjenværende to-sylindrede compoundloket i landet og fyller på mange måter hullet i bevaringen av normalsporlok sett ut i fra teknologien - siden dette maskinkonseptet var svært utbredt i sin tid.
Produksjon: 1901
- ProdusentThune's Mekaniske Værksted
- Production placeNorge Oslo Oslo
Annet
Eierskap
Eier: NJM
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM001365
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 21, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023070700
- UUID7e798f77-9ab6-46e5-9543-9dad7186b49f
- Tags
- interior sitte
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».