• Skrin i furu. Lokk med 2 sidelister, 2 hengselbeslag, 1 låsbeslag. Jernring festet på lokk. Front med nøkkelhullslås og nøkkel. Beslag av jern langs kanter på lokk og skrinramme. Deler av beslag oppå lokk borte. Beslag i kors på sider. Man brukte ofte jernbeslag i stedet for tapping av skrinrammen. Jern var en billig ressurs p.g.a. nærheten til Lesja Jernverk. Lokk i brunnyanse med grønne lister. 
DEKOR. Brun bunnfarge som var vanlig fra slutten på 1700-tallet og frem til 1870-tallet. Ellers var det og vanlig å blande flere farger sammen slik bunnfargen fikk en ubestemmelig karakter. Beslag i kors, et karakteristisk stiltrekk i beslagornamentikken på Lesja. Påskrift med hvit «Morten (…) Anno 1830» som kan angi enten fødeår eller produksjonsår.
BRUK. Før kofferten kom i bruk hadde man reiseskrinet, som ble brukt til oppbevaring av bl.a. klær, verdisaker og mat på reiser. Skrinet hadde ofte et eller to mindre, smale rom langs den ene skrinsiden og ett større rom. De fleste reiseskrin var i tillegg forsterket med jernbeslag langs alle kanter og med en solid nøkkelhullås til sikring mot støt, slag og tyveri.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Skrin i furu. Lokk med 2 sidelister, 2 hengselbeslag, 1 låsbeslag. Jernring festet på lokk. Front med nøkkelhullslås og nøkkel. Beslag av jern langs kanter på lokk og skrinramme. Deler av beslag oppå lokk borte. Beslag i kors på sider. Man brukte ofte jernbeslag i stedet for tapping av skrinrammen. Jern var en billig ressurs p.g.a. nærheten til Lesja Jernverk. Lokk i brunnyanse med grønne lister. 
DEKOR. Brun bunnfarge som var vanlig fra slutten på 1700-tallet og frem til 1870-tallet. Ellers var det og vanlig å blande flere farger sammen slik bunnfargen fikk en ubestemmelig karakter. Beslag i kors, et karakteristisk stiltrekk i beslagornamentikken på Lesja. Påskrift med hvit «Morten (…) Anno 1830» som kan angi enten fødeår eller produksjonsår.
BRUK. Før kofferten kom i bruk hadde man reiseskrinet, som ble brukt til oppbevaring av bl.a. klær, verdisaker og mat på reiser. Skrinet hadde ofte et eller to mindre, smale rom langs den ene skrinsiden og ett større rom. De fleste reiseskrin var i tillegg forsterket med jernbeslag langs alle kanter og med en solid nøkkelhullås til sikring mot støt, slag og tyveri.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Skrin i furu. Lokk med 2 sidelister, 2 hengselbeslag, 1 låsbeslag. Jernring festet på lokk. Front med nøkkelhullslås og nøkkel. Beslag av jern langs kanter på lokk og skrinramme. Deler av beslag oppå lokk borte. Beslag i kors på sider. Man brukte ofte jernbeslag i stedet for tapping av skrinrammen. Jern var en billig ressurs p.g.a. nærheten til Lesja Jernverk. Lokk i brunnyanse med grønne lister. 
DEKOR. Brun bunnfarge som var vanlig fra slutten på 1700-tallet og frem til 1870-tallet. Ellers var det og vanlig å blande flere farger sammen slik bunnfargen fikk en ubestemmelig karakter. Beslag i kors, et karakteristisk stiltrekk i beslagornamentikken på Lesja. Påskrift med hvit «Morten (…) Anno 1830» som kan angi enten fødeår eller produksjonsår.
BRUK. Før kofferten kom i bruk hadde man reiseskrinet, som ble brukt til oppbevaring av bl.a. klær, verdisaker og mat på reiser. Skrinet hadde ofte et eller to mindre, smale rom langs den ene skrinsiden og ett større rom. De fleste reiseskrin var i tillegg forsterket med jernbeslag langs alle kanter og med en solid nøkkelhullås til sikring mot støt, slag og tyveri.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Skrin i furu. Lokk med 2 sidelister, 2 hengselbeslag, 1 låsbeslag. Jernring festet på lokk. Front med nøkkelhullslås og nøkkel. Beslag av jern langs kanter på lokk og skrinramme. Deler av beslag oppå lokk borte. Beslag i kors på sider. Man brukte ofte jernbeslag i stedet for tapping av skrinrammen. Jern var en billig ressurs p.g.a. nærheten til Lesja Jernverk. Lokk i brunnyanse med grønne lister. 
DEKOR. Brun bunnfarge som var vanlig fra slutten på 1700-tallet og frem til 1870-tallet. Ellers var det og vanlig å blande flere farger sammen slik bunnfargen fikk en ubestemmelig karakter. Beslag i kors, et karakteristisk stiltrekk i beslagornamentikken på Lesja. Påskrift med hvit «Morten (…) Anno 1830» som kan angi enten fødeår eller produksjonsår.
BRUK. Før kofferten kom i bruk hadde man reiseskrinet, som ble brukt til oppbevaring av bl.a. klær, verdisaker og mat på reiser. Skrinet hadde ofte et eller to mindre, smale rom langs den ene skrinsiden og ett større rom. De fleste reiseskrin var i tillegg forsterket med jernbeslag langs alle kanter og med en solid nøkkelhullås til sikring mot støt, slag og tyveri.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Skrin i furu. Lokk med 2 sidelister, 2 hengselbeslag, 1 låsbeslag. Jernring festet på lokk. Front med nøkkelhullslås og nøkkel. Beslag av jern langs kanter på lokk og skrinramme. Deler av beslag oppå lokk borte. Beslag i kors på sider. Man brukte ofte jernbeslag i stedet for tapping av skrinrammen. Jern var en billig ressurs p.g.a. nærheten til Lesja Jernverk. Lokk i brunnyanse med grønne lister. 
DEKOR. Brun bunnfarge som var vanlig fra slutten på 1700-tallet og frem til 1870-tallet. Ellers var det og vanlig å blande flere farger sammen slik bunnfargen fikk en ubestemmelig karakter. Beslag i kors, et karakteristisk stiltrekk i beslagornamentikken på Lesja. Påskrift med hvit «Morten (…) Anno 1830» som kan angi enten fødeår eller produksjonsår.
BRUK. Før kofferten kom i bruk hadde man reiseskrinet, som ble brukt til oppbevaring av bl.a. klær, verdisaker og mat på reiser. Skrinet hadde ofte et eller to mindre, smale rom langs den ene skrinsiden og ett større rom. De fleste reiseskrin var i tillegg forsterket med jernbeslag langs alle kanter og med en solid nøkkelhullås til sikring mot støt, slag og tyveri.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Skrin i furu. Lokk med 2 sidelister, 2 hengselbeslag, 1 låsbeslag. Jernring festet på lokk. Front med nøkkelhullslås og nøkkel. Beslag av jern langs kanter på lokk og skrinramme. Deler av beslag oppå lokk borte. Beslag i kors på sider. Man brukte ofte jernbeslag i stedet for tapping av skrinrammen. Jern var en billig ressurs p.g.a. nærheten til Lesja Jernverk. Lokk i brunnyanse med grønne lister. 
DEKOR. Brun bunnfarge som var vanlig fra slutten på 1700-tallet og frem til 1870-tallet. Ellers var det og vanlig å blande flere farger sammen slik bunnfargen fikk en ubestemmelig karakter. Beslag i kors, et karakteristisk stiltrekk i beslagornamentikken på Lesja. Påskrift med hvit «Morten (…) Anno 1830» som kan angi enten fødeår eller produksjonsår.
BRUK. Før kofferten kom i bruk hadde man reiseskrinet, som ble brukt til oppbevaring av bl.a. klær, verdisaker og mat på reiser. Skrinet hadde ofte et eller to mindre, smale rom langs den ene skrinsiden og ett større rom. De fleste reiseskrin var i tillegg forsterket med jernbeslag langs alle kanter og med en solid nøkkelhullås til sikring mot støt, slag og tyveri.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Skrin i furu. Lokk med 2 sidelister, 2 hengselbeslag, 1 låsbeslag. Jernring festet på lokk. Front med nøkkelhullslås og nøkkel. Beslag av jern langs kanter på lokk og skrinramme. Deler av beslag oppå lokk borte. Beslag i kors på sider. Man brukte ofte jernbeslag i stedet for tapping av skrinrammen. Jern var en billig ressurs p.g.a. nærheten til Lesja Jernverk. Lokk i brunnyanse med grønne lister. 
DEKOR. Brun bunnfarge som var vanlig fra slutten på 1700-tallet og frem til 1870-tallet. Ellers var det og vanlig å blande flere farger sammen slik bunnfargen fikk en ubestemmelig karakter. Beslag i kors, et karakteristisk stiltrekk i beslagornamentikken på Lesja. Påskrift med hvit «Morten (…) Anno 1830» som kan angi enten fødeår eller produksjonsår.
BRUK. Før kofferten kom i bruk hadde man reiseskrinet, som ble brukt til oppbevaring av bl.a. klær, verdisaker og mat på reiser. Skrinet hadde ofte et eller to mindre, smale rom langs den ene skrinsiden og ett større rom. De fleste reiseskrin var i tillegg forsterket med jernbeslag langs alle kanter og med en solid nøkkelhullås til sikring mot støt, slag og tyveri.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Skrin i furu. Lokk med 2 sidelister, 2 hengselbeslag, 1 låsbeslag. Jernring festet på lokk. Front med nøkkelhullslås og nøkkel. Beslag av jern langs kanter på lokk og skrinramme. Deler av beslag oppå lokk borte. Beslag i kors på sider. Man brukte ofte jernbeslag i stedet for tapping av skrinrammen. Jern var en billig ressurs p.g.a. nærheten til Lesja Jernverk. Lokk i brunnyanse med grønne lister. 
DEKOR. Brun bunnfarge som var vanlig fra slutten på 1700-tallet og frem til 1870-tallet. Ellers var det og vanlig å blande flere farger sammen slik bunnfargen fikk en ubestemmelig karakter. Beslag i kors, et karakteristisk stiltrekk i beslagornamentikken på Lesja. Påskrift med hvit «Morten (…) Anno 1830» som kan angi enten fødeår eller produksjonsår.
BRUK. Før kofferten kom i bruk hadde man reiseskrinet, som ble brukt til oppbevaring av bl.a. klær, verdisaker og mat på reiser. Skrinet hadde ofte et eller to mindre, smale rom langs den ene skrinsiden og ett større rom. De fleste reiseskrin var i tillegg forsterket med jernbeslag langs alle kanter og med en solid nøkkelhullås til sikring mot støt, slag og tyveri.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Skrin i furu. Lokk med 2 sidelister, 2 hengselbeslag, 1 låsbeslag. Jernring festet på lokk. Front med nøkkelhullslås og nøkkel. Beslag av jern langs kanter på lokk og skrinramme. Deler av beslag oppå lokk borte. Beslag i kors på sider. Man brukte ofte jernbeslag i stedet for tapping av skrinrammen. Jern var en billig ressurs p.g.a. nærheten til Lesja Jernverk. Lokk i brunnyanse med grønne lister. 
DEKOR. Brun bunnfarge som var vanlig fra slutten på 1700-tallet og frem til 1870-tallet. Ellers var det og vanlig å blande flere farger sammen slik bunnfargen fikk en ubestemmelig karakter. Beslag i kors, et karakteristisk stiltrekk i beslagornamentikken på Lesja. Påskrift med hvit «Morten (…) Anno 1830» som kan angi enten fødeår eller produksjonsår.
BRUK. Før kofferten kom i bruk hadde man reiseskrinet, som ble brukt til oppbevaring av bl.a. klær, verdisaker og mat på reiser. Skrinet hadde ofte et eller to mindre, smale rom langs den ene skrinsiden og ett større rom. De fleste reiseskrin var i tillegg forsterket med jernbeslag langs alle kanter og med en solid nøkkelhullås til sikring mot støt, slag og tyveri.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Skrin i furu. Lokk med 2 sidelister, 2 hengselbeslag, 1 låsbeslag. Jernring festet på lokk. Front med nøkkelhullslås og nøkkel. Beslag av jern langs kanter på lokk og skrinramme. Deler av beslag oppå lokk borte. Beslag i kors på sider. Man brukte ofte jernbeslag i stedet for tapping av skrinrammen. Jern var en billig ressurs p.g.a. nærheten til Lesja Jernverk. Lokk i brunnyanse med grønne lister. 
DEKOR. Brun bunnfarge som var vanlig fra slutten på 1700-tallet og frem til 1870-tallet. Ellers var det og vanlig å blande flere farger sammen slik bunnfargen fikk en ubestemmelig karakter. Beslag i kors, et karakteristisk stiltrekk i beslagornamentikken på Lesja. Påskrift med hvit «Morten (…) Anno 1830» som kan angi enten fødeår eller produksjonsår.
BRUK. Før kofferten kom i bruk hadde man reiseskrinet, som ble brukt til oppbevaring av bl.a. klær, verdisaker og mat på reiser. Skrinet hadde ofte et eller to mindre, smale rom langs den ene skrinsiden og ett større rom. De fleste reiseskrin var i tillegg forsterket med jernbeslag langs alle kanter og med en solid nøkkelhullås til sikring mot støt, slag og tyveri.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea
  • Skrin i furu. Lokk med 2 sidelister, 2 hengselbeslag, 1 låsbeslag. Jernring festet på lokk. Front med nøkkelhullslås og nøkkel. Beslag av jern langs kanter på lokk og skrinramme. Deler av beslag oppå lokk borte. Beslag i kors på sider. Man brukte ofte jernbeslag i stedet for tapping av skrinrammen. Jern var en billig ressurs p.g.a. nærheten til Lesja Jernverk. Lokk i brunnyanse med grønne lister. 
DEKOR. Brun bunnfarge som var vanlig fra slutten på 1700-tallet og frem til 1870-tallet. Ellers var det og vanlig å blande flere farger sammen slik bunnfargen fikk en ubestemmelig karakter. Beslag i kors, et karakteristisk stiltrekk i beslagornamentikken på Lesja. Påskrift med hvit «Morten (…) Anno 1830» som kan angi enten fødeår eller produksjonsår.
BRUK. Før kofferten kom i bruk hadde man reiseskrinet, som ble brukt til oppbevaring av bl.a. klær, verdisaker og mat på reiser. Skrinet hadde ofte et eller to mindre, smale rom langs den ene skrinsiden og ett større rom. De fleste reiseskrin var i tillegg forsterket med jernbeslag langs alle kanter og med en solid nøkkelhullås til sikring mot støt, slag og tyveri.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea

Skrin

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to