STUE FRA AKKERHAUGEN I SAUHERAD, CA. 1800
Overført til museet 1909, gjenoppført 1910
Stua, på folkemunne kalt «Cappelenstugu», er bordkledd og rødmalt, og hjørnene er malt med s ...
STUE FRA AKKERHAUGEN I SAUHERAD, CA. 1800
Overført til museet 1909, gjenoppført 1910
Stua, på folkemunne kalt «Cappelenstugu», er bordkledd og rødmalt, og hjørnene er malt med svarte og hvite kvadrater. Fargene skulle illudere teglmur med detaljer i stein. Skikken er lånt fra byhus i Porsgrunn og Skien, som igjen er malt etter forbilder fra utenlandske byer.
Stua, som er rikt dekorert, består av ett rom med et lukket bislag foran inngangsdøra. Sengene og skapene hører med til det originale interiøret. I et hjørne har det vært peis. Møblene er smykket med flatskurd. Interiøret ble malt av den kjente rosemaleren Olav Hansson fra Hovin, som var mester for en rekke dekorerte stuer. Hver vegg har sitt motiv, omrammet av «roser»: dyret i lenker fra Johannes’ Åpenbaring, syndefallet, Samson og løven – og til sist hverdagsmotivet med bonden og tømmermerkeren. Initialene på framskapet – HOS LID – står for Halvor Olsen og Liv Johannesdatter.
(Tekst hentet fra By og bygd 43, 2010)
About the object
about
STUE FRA AKKERHAUGEN I SAUHERAD, CA. 1800
Overført til museet 1909, gjenoppført 1910
Stua, på folkemunne kalt «Cappelenstugu», er bordkledd og rødmalt, og hjørnene er malt med svarte og hvite kvadrater. Fargene skulle illudere teglmur med detaljer i stein. Skikken er lånt fra byhus i Porsgrunn og Skien, som igjen er malt ette...
STUE FRA AKKERHAUGEN I SAUHERAD, CA. 1800
Overført til museet 1909, gjenoppført 1910
Stua, på folkemunne kalt «Cappelenstugu», er bordkledd og rødmalt, og hjørnene er malt med svarte og hvite kvadrater. Fargene skulle illudere teglmur med detaljer i stein. Skikken er lånt fra byhus i Porsgrunn og Skien, som igjen er malt etter forbilder fra utenlandske byer.
Stua, som er rikt dekorert, består av ett rom med et lukket bislag foran inngangsdøra. Sengene og skapene hører med til det originale interiøret. I et hjørne har det vært peis. Møblene er smykket med flatskurd. Interiøret ble malt av den kjente rosemaleren Olav Hansson fra Hovin, som var mester for en rekke dekorerte stuer. Hver vegg har sitt motiv, omrammet av «roser»: dyret i lenker fra Johannes’ Åpenbaring, syndefallet, Samson og løven – og til sist hverdagsmotivet med bonden og tømmermerkeren. Initialene på framskapet – HOS LID – står for Halvor Olsen og Liv Johannesdatter.
Tre, lafteverk, tømmer eller planker\n- Grunnmur: tørrmur
- Vegger: (Bygningen er tømret opp av furutømmer som er teljet flatt på to sider. Tverrsvillene er lagt først på muren. Utvendig er huset forsynt med tømmermannspanel, som nede mot muren avsluttes av et sokkelbord. Overliggeren er profilert. Utvendig har huset vært rødmalt med hvite vindusrammer. På vinduenes omramming er fargene vanskelige å bestemme - det har muligens vært en mørkegul farge. Ved oppsett på museet ble de fire øverste stokkene i vegg A fornyet. Det samme gjelder stokk 5 ovenfra mellom dør Ii og vindu 1. I vegg B er de to nederste stokkene nye. Stokk nr 3-5 har nye skjøter bak sengen, nr 14 har en ny skjøt over kroskapet. Veggene C og D er delvis spunset og skjøtt bak peisen. De to øverste stokkene på vegg C er nye. Den tredje stokken ovenfra er ny fra vegg D til fjerde takbjelke. De to nederste stokkene i vegg D er nye. Hele undertaket er nytt likeså vindskiene over vegg D og dekkbordene over dem. Av vindskiene på bislaget er over bord og dekkbord nye. Sokkelbordene på vegg D er nytt, her er også en del av panelingen ny - det samme er tilfelle med C bak peisen.*)
- Kledning: Stående utvendig panel
- Dører: (Inngangsdøren til svalen har rundbuet overkant. Inngangsdørens ytterside har vært blåmalt med røde stafferinger. Dørens underside er blågrønn med røde stafferinger - de riflete felt på dørfyllingene er også rødmalte.*)
- Lysåpninger: (Vinduskledningen er utforet slik at den sitter dypt i veggen. Vinduenes sidelister er forsynt med en rekke romber som berører hverandre med spissene. Vinduenes hovedfarge er grønn med røde, sorte og blå stafferinger.*)
- Gulv:
- Himling:
- Trapp: (Oppgangen til det lille loftet over stuen er gjennom en lem i den ytre gavlveggen.*)
- Innredning:(Merker i gulvet og på veggen viser at det i det ene hjørne har stått en peis. Døren inn til stuen har to fyllinger og et kraftig låsbeslag. Døren inn til svalen er en labankdør med to lag bord, de ytterste lagt som et fiskebensmønster. Selve inventaret består av to senger festet til veggene, et stueskap, kråskap, en liten benk mot bakveggen ved stueskapet, et kistebord og et par stoler. I bislaget er også en benk festet på veggen. Bare sengene og framskapet hører til det opprinnelige inventaret. Hele stuerommet både vegger og tak er malt av den kjente telemarksmaleren Olav Hansson. Rosene er malt på hvit eller gråhvit bunn og er komponert til billedforestillinger hentet fra bibelen. På vegg A er malt mannen som holder dyret i enker med den ene hånden og nøkkelen i den andre. Dette motivet er hentet fra Johannes Åpenbaring. På vegg C; Samson og løven og på vegg D; bonden og tømmermerkeren. Bonden griper merkeren i håret og hatten er falt av ham. Tømmermerkeren er fremstilt i en slags herremannsdrakt og bonden i grå kofte. I stueskapet og sengen er det utskåret dobbeltranker i flatskurd. Stueskapet og kråskapet har grønn hovedfarge og sengen blå. Utskjæringene er fremhevet ved en spesiell fargebehandling. Fyllingene på forsiden av sengen er rosemalte, likeså kråskapet men på en mer behersket måte. Ryggen i stueskapet er lyseblå. Det er blitt brukt oljefarge til vegger og møbler og limfarge til himlingen. Gulvet er umalt.*)
- Ildsted:
- Tak: (Taket er lagt som åstak med over- og underliggere samt lekter og krum takstein. Den nederste enden av vindskiene er utskårne. Innvendig har stuen bjelketak hvor bjelkene er synlige og over disse ligger det vekselpanel. "Overbordene" er strøkhøvlet, likeså bjelkene.*)
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».