Heidre dei som gikk føre...

En vakker augustdag i 1961 står forfatter og motstandsmann Lars Berg foran den tildekkede bysten av forfatter og nazist Knut Hamsun.

Lars Berg (1901 – 1969) fra Tromsø, flyttet til Oslo i 1934 og debuterte samme år som forfatter. Berg var sterkt inspirert av dybdepsykologi og politisk radikale ideer. Bøkene hans vakte oppmerksomhet og skapte stor debatt på grunn av hans fokus på barndommens betydning, erotikk og fortrengt skambelagt og pervertert seksualitet.  Han tok raskt stilling til utviklingen av et menneskefiendtlig regime i Tyskland, og engasjerte seg sterkt i fengslingen og mishandlingen av den tyske pasifisten og fredsprisvinneren Karl von Ossietsky. Under okkupasjonen ble bøkene hans rensket bort fra bokhandlere, biblioteker og forlag.  I 1940 flyttet han nordover til Tromsø, og gikk inn i motstandsarbeidet mot okkupasjonsmakten. Lars Berg ble tatt av Rinnanbanden i 1942, og satt resten av krigen i tysk fangenskap, med en dødsdom hengende over seg. Lars Berg overlevde krigen, og flyttet tilbake til Tromsø, der han arbeidet i skoleverket, og ble en markant forkjemper for nordnorsk kultur og identitet. Han regnes som grunnleggeren av Hålogaland Teater.

4 comments

• Det ble en fantastisk fin presentasjon. Nydelig e bilder og vakker billedbruk. Dere er et godt team. Jeg antar dette bare er den første digitale fortellingen i en øang rekke. Jeg kommer til å holde øynene åpen for neste folk. Utrolig godt jobba!
  • Takk Beate.

Og takk for et strålende kurs! Vi gleder oss til flere fortellinger! :-)

• Så spennende å få dette dette innblikket i to forfattere med så ulike ståsteder. Flott fortalt! Lykke til med nye digitale fortallinger!
  • God fortelling, og unike bilder som illustrerer fortellingen godt. Takk for at dere deltok på kurs, håper dette er den første fortellingen av mange fra dere.