• Høytidelig åpning av Vardøtunnelen.
H.M. Kong Olav V skjærer snoren og åpner Vardø-tunnelen 16. august 1983.
Fra venstre vegsjef Geir Johnsen, ordfører Tor Andreas Kofoed, H.M. Kong Olav V og vegdirektør Eskild Jensen.

Ref. til "Vegen og Vi" nr. 6/80 side 10.
Ref. til "Vardø-tunnelen - en veg til fremtiden,"repotasje av Karin Hofstad i Vegen og Vi nr. 4/83 side 6 og 7.
Ref. til "Vardø er knyttet til fastlandet,"repotasje av Bjarne Langseth i Vegen og Vi nr. 1/83 side 8.
Ref. til "Varanger årbok 1983, side 83-91." Artikkelen Stor folkefest da "vegen under havet" ble offisielt åpnet, av informasjonskonsulent Bjarne Langseth, Finnmark vegkontor.
Ref. til "Erfaringer under havet." Utgitt av Statens vegvesen Finnmark. En brosjyre om Norges første undersjøiske trafikktunnel.
Bjarne Langseth etablerte et reklamebyrå ved navn 70 Grader Nord AS og de produserte denne brosjyra for vegvesenet i Finnmark. De fleste av bildene er tatt av kunstner og fotograf Arvid Sveen som også var en del av 70 Grader Nord.

Et lignende bilde som er vist her finnes i Vegen og Vi nr. 4/83 side 1 og 3.
Foto: Tor Kristoffersen.

Se Relasjon/Nedlasting og gjenstandsnummer NVM 00-G-08395 for mer informasjon.
    Photo: Hildonen, Bjørn / Norsk vegmuseum

Offisiell åpning av Vardø tunnelen 16. august 1983 ved H.M. Kong Olav V