Portrett av Evelyn Wenaas F.1909. Prestefrue i Varteig fra 1949-1957. Organist og dirigent for Varteig menighetskor.

1 comment

• "Motiv: Evelyn Wenaas f. Nordbø var prestefrue i Varteig fra 1949 til 1957. Hun ble født i Oslo 4. januar i 1909. Foreldrene var Pauline og Einar Tørrissen Nordbø. Ved folketellingen i 1910 bodde de i Gamle Aker. Evelyn hadde tre brødre, Tøger Heinrich Leon født i 1905, Torleiv Gotthard Oliver født i 1906 og Einar Tambarskjelver født i 1911.

Evelyn Wenaas var i sin tid landets yngste organist. Bare 17 år gammel tok hun organisteksamen og senere ble hun også pianist, utdannet ved Mary Barratt Dues institutt. Hun giftet seg i 1940 med Johan Arnt Wenaas (1903-1968). Samme året ble ektemannen utnevnt til sogneprest i Hægebostad, og det var derfra familien kom til Varteig ni år senere. I mellomtiden var parets tre barn født, Johan Arnt i 1941 (død i 2015), Irene i 1945 og Karin i 1948.

I Varteig tok Evelyn Wenaas i 1951 initiativ til å starte et kor. Navnet var Varteig Menighetskor, men på bygda gikk det under navnet ""koret til fru Wenaas"". Koret dro på flere turer og besøkte kor i andre menigheter og disse kom igjen tilbake til Varteig på besøk. Hun opptrådte også ved flere konserter i Sarpsborg. I årene i Varteig brukte hun tiden til å berike sang- og musikklivet i bygda, gjennom gudstjenestene, møtevirksomhet og selvsagt menighetskoret. Det ble sagt at fru Wenaas kunne spille bordverset slik at forsamlingen følte at hele rommet løftet seg. Da prestefamilien flyttet fra Varteig i 1957, gikk koret inn. Det gikk femten år før ""nye"" Varteig Menighetskor ble stiftet.

<a href=""http://www.varteig-historielag.no/VHigalerie/?q=image/8144-koret-til-fru-wenaas"">Koret til fru Wenaas (VHF.2014-00224).</a>

Hun var for øvrig også lærervikar for Ragna Hafsten på Kokkimskolen fra høsten 1956 og ut skoleåret, og startet skolekor som deltok i gudstjenestene både til jul i 1956 og til påske i 1957.

Evelyn Wenaas virket både som organist og pianist og ledet flere kor etter at hun flyttet til Oslo, og de siste årene før hun ble pensjonert var hun organist i Paulus kirke. Hun var også salmedikter, og har dessuten oversatt flere salmer. En av dem fantes i Norsk Salmebok med hennes oversettelse og melodi, men har fått en annen melodi i den siste utgaven, nemlig ""De lånte en krybbe å legge ham i"".

<a href=""http http://www.varteig-historielag.no/VHigalerie/?q=image/8328-presteparet-wenaas-pa-vei-hjem"">Bilde av ekteparet Wenaas (VHF.2014-00216).</a>

Evelyn Wenaas døde 18. desember i 1997. Hun og ektemannen ligger gravlagt på Vår Frelsers gravlund i Oslo.

Sted: Kirken.

År: Ukjent.

Fotograf: Ukjent.

Eier: Varteig Historielags Fotosamling.

Bildenummer: VHF.2016-00085."