Portrett av Ole Brunsby. Kjøpmann i Fredrikstad. Var med og stiftet Varteig Bygdelag i 1917. Satt i styret i mange år. Gav gaver til kirken ved restaureringen og til museet.

1 comment

• "Motiv: Portrett av Ole Brunsby. Ole var født på Brunsby 7. juni i 1873, i våningshuset som i dag er bygdemuseum for Varteig. Relativt ung begynte han som butikkbetjent hos kjøpmann Bakker i Fredrikstad, og 24. juni i 1901 giftet han seg med Marie Bakker, eldste datteren til kjøpmannen. Marie og Ole Brunsby startet egen kjøpmannsdrift i Fredrikstad sentrum, og senere på Hauge på Rolvsøy. Der drev de til få år før de døde på slutten av 1930-tallet.

Ole Brunsby hadde et nært forhold til Varteig i hele sitt liv, og var blant annet en sentral pådriver for å sikre at det gamle våningshuset på Brunsby ble bygdemuseum. Det er nok også hans fortjeneste at så mye etter faren Iver Olsen Brenne befinner seg på museet, og han var selvskreven i det første museumsstyret.

Marie og Ole Brunsby ble for øvrig gravlagt i Varteig. Marie døde 5. juli 1938, mens Ole døde 26. august året etter.

Sted: Fredrikstad.

År: Ukjent.

Fotograf: Ukjent.

Eier: Varteig Historielags Fotosamling.

Bildenummer: VHF.2013-01296."