Tre av Luftforsvarets Fairchild Cornells oppstilt på Rygge flyplass.
Widerøes tekniske avdeling på Fornebu hadde ansvaret for ettersyn og vedlikehold av selskapets egne fly. Tidlig på 1950-tallet fikk de også store oppgaver for Forsvaret.
Vinteren ...
Widerøes tekniske avdeling på Fornebu hadde ansvaret for ettersyn og vedlikehold av selskapets egne fly. Tidlig på 1950-tallet fikk de også store oppgaver for Forsvaret.
Vinteren 1951 – 1952 overtok flyinstruktørene i Widerøe selve uttaksflygingen – et 30-timers kurs med Fairchild Cornell. Kursene ble holdt både på Eggemoen og på Rygge flyplass. Samtidig fikk selskapet ansvaret for ettersyn og vedlikehold av disse flyene.
Verkstedet på Fornebu fikk også ansvar for tekniske tjenestene på Luftforsvarets kommunikasjonsvinge (senere kalt støttevinge) som var stasjonert på Fornebu. Denne vingen vokste etter hvert til å omfatte 16 Harvard Gladiators, to Norseman og fire Fairchild Cornell. Arbeidet ble ledet av teknisk sjef i Widerøes, Dagbart Strand. Kommunikasjonsvingen på Fornebu ble for en kortere periode sommeren 1953 operert fra Rygge.
Gunnar Carlsen ble ansatt i Widerøe i 1949. Han tok mekanikerutdannelse ved Luftforsvarets Tekniske Skole i 1950 – 1951, og vendte deretter tilbake til Widerøe og verkstedet på Fornebu.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».