100
Det som var igen av Rælingen bru over Nitelva på Lillestrøm etter at en voldsom regnflom med isgang hadde ødelagt vegbrua natta mellom 18. og 19. april. Da dette fotografiet ble tatt, på dagtid den 19., var vegbrua borte. Bare brukaret ved elvebredden sto igjen, til høyre på dette bildet. Jernbanebrua, som gikk parallelt, hadde tålt trykket fra vannet og isen. Dette var en fagverkskonstruksjon av jern som kvilte på betydelig høyere gråsteinsmurte steinkar, tilsynelatende supplert med noen betongstøpte lameller under det lengste spennet. Da vegbrua mellom Lillestrøm og Rælingen var borte tillot jernbanen at denne brua ble brukt som gangbru. Da dette fotografiet ble tatt sto noen skuelystne på jernbanebrua og kikket ned på det stedet der vegbrua hadde stått. Den 20. april 1934 hadde Kongsvinger Arbeiderblad følgende notis om isgang, flom og ødelagte bruer på Romerike: «Vårflom på Romerike. Isgang i Nitelven river vekk to broer. Ved 23-tiden torsdag aften [19. april 1934] blev den gamle træbro over Nitelven som forbinder Rælingen med Lillestrøm tatt av isgang i elven. Det befant sig adskillige folk på broen og det må nærmest betegnes som et under at ikke menneskeliv gikk tapt. Ved 1-tiden om natten tok isgangen også Borgen bro som forbinder Lillestrøm med Fett. Broen formidler trafikken til Høland og bruddet vil volde store ulemper. Det kraftige regn de siste dager har ved Leirsund fått bejjene til å svulme op slik at det er fare for oversvømmelser. Vannet har allerede steget så høit at det er trengt inn i et par villaer. …» Samme dag rapporterte Akershus Arbeiderblad slik om skadene som oppsto på Rælingsbrua: «Det voldsomme regnvær natt til onsdag og hele onsdag [18. april 1934] fikk alle elver og bekker til å svulme sterkt op. I forrige uke var vannstanden i Nitelven så lav at Cellulosefabrikken måtte stanse på grunn av vannmangel. Elven var næsten tørr og isen lå praktisk talt på bunden. Regnværet og de tilstrømmende vannmasser fikk straks elven til å stige. Resultatet herav var at ismassene blev revet med i farten utover. Allerede ut over eftermiddagegn onsdag blev der ganske sterk strøm i elven, og denne øket utover dagen. Ved 8-tiden om kvelden begynte ismassene å tårne sig op ved broen tll Rælingen og der blev sat vakt. Utover kvelden øket faren for brudd. Men den gamle bro holdt stand til kl. 23. Da hadde ismassene tårnet sig sterkt op mot brokarrene at strømmen fikk overtaket og rev bort de to trepillarer som bar spennet nærmest Rælingen. Dette spend styrtet ned i elven, men blev en tid hengende fast i forankringen på Rælingssiden. Senere brast disse forankringer og det hele fløt ut over Øieren. Bruddet fremkalte straks store vanskeligheter i samtrafikken. Men heldigvis stillet jernbanen sig meget imøtekommende, og der blev gitt anledning for de reisende med jernbanen og andre til å benytte jernbanebroen for å komme over til Rælingen og fra Rælingen til Lillestrøm. Det var ikke mange som onsdag kveld hadde anledning til å se ødeleggelsen, men nogen få var dog på benene. Isen skrudde sig fremdeles op mot den gjenværende brokar, men tross elven gikk strid og larmende, holdt de øvrige brokar.»
Photo: Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo