100
I Glomma fellesfløtingsforenings fotoarkiv er dette motivet kommentert med teksten «Minne pongtongbru under ombygn.». At det ble nødvendig med ei provisorisk bru her skyldtes skader den store Minnesundbrua ble påført i forbindelse med krigsutbruddet i 1940. I påvente av at brua ble reparert ble det bygd ei midlertidig bru av tre ved sida av den skadde brua, slik at noe av vegtrafikken kunne gå sin gang og slik at togpassasjerene på Dovrebanen kunne gå mellom ventende tog på Minnesund stasjon og på Langset-sida av vassdraget. Denne brua skapte naturligvis problemer for fløtinga av tømmeret fra Mjøsvassdraget. Fra midten av september og utover, etter at jernbaneforbindelsen over Vorma var reetablert, ble det derfor lagd en åpning i den provisoriske brua for tømmeret. På dette fotografiet ser vi deler av den provisoriske brubanen, med en åpning som skulle gjøre det mulig for slepebåtene å passere, og med ei lense som antakelig hadde vært forsøkt brukt til å lede skulle lede noe av tømmeret gjennom en av de smale åpningene mellom bærebjelkene.
Photo: Johannesen, Johs. / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo