• Pekai'll-slaget under Pekai'lldagan. "Forliket i Langøysundet i 1040 er gjort til skamme," skriver Tidens krav 26. august 1985. "I forbindelse med kapproingen og duellen mellom de politiske partier lørdag, kom det til "åreslag" mellom Høyre og Venstre. Femøringen til de grønne skjente plutselig over mot høyre og smalt inn i skutesida til de blå, bare sekunder etter at starten hadde gått. Averøyjarlen Jarle Haga måtte overta høvedsplassen ombord på venstreskuta for å få båt og mannskap på rett kurs igjen. De blåkledte med helsesøster og partiformann Else Marie Bae ved roret, vant oppgjøret selv etter bytte av båt og ny regatta." Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994.
    Photo: Nordmørsmusea

Pekai'll-slaget under Pekai'lldagan. "Forliket i Langøysundet i 1040 er gjort til skamme," skriver Tidens krav 26. august 1985. "I forbindelse med kapproingen og duellen mellom de ...