• Ubåt med kanon, seilskip i brann
    Photo: Norsk Maritimt Museum

Ubåt med kanon, seilskip i brann

2 comments

• Utifra detaljene på den tyske ubåten, så er dette en av U31-serien. Med tanke på den oppgitte nummeringen (38), antageligvis U-38, som senket flere skip i Nordsjøen. De to kandidatene som passer best utifra sammenligning med andre skipsbilder er da enten 22 Apr 1915 - bark Oscar eller 5. Aug. 1915 - Bark Vanadis. Oscar er notert som å ha blitt stukket i brann, noe som passer bedre med bildet.
  • Se bort ifra eller slett siste kommentar fra meg. Ved hjelp av tyske kilder har vi funnet originalbildet i tyske arkiver med påskriften "UB 49 versenkt den Italiener "Giovanni Albanesi" im Mittelmeer".

I såfall er datoen 18. Mar. 1918., og bildet har ingen direkte kobling til Norge. Ubåt-typen er dog av samme som jeg foreslo.