• Gravstedet i Øverparken, til venstre. Krutthushaugen (skoletomta) i midten. Den senere Skolegata tar form.
Mannen sitter der Konsul Johnsens gate seinere ble anlagt. På Nordlandet ser vi det åttekantede bedehuset. ALTØ: Ved Latinskolen var det et område hvor det var en krittmine, hvor skoleguttene forsynte seg med kritt, ble det fortalt av H. A. Dørge.
 Midt på fotoet kan en se et felt som er helt hvitt -
 muligens den omtalte krittminen.

SJS: Bikuber er det ikke. De var laget av halm og hadde kuppelform på den tida. Jeg har alltid oppfattet disse som beskyttelses";gjerder";/spiler satt opp rundt nyplanta trær/allé;. Den gangen var det beitende kyr overalt. Nordmøre Museums fotoarkiv
    Photo: Nordmørsmusea

Gravstedet i Øverparken, til venstre. Krutthushaugen (skoletomta) i midten. Den senere Skolegata tar form. Mannen sitter der Konsul Johnsens gate seinere ble anlagt. På Nordlandet ...