• Gammelt utskåret skrin, barokk,  brudeutstyr bestående av sølvkrone, belte og bringesølv fra gården Leira, Øvrebakkå.  Tilhørende pr. oktober 1951, Kristian Leren, som er av den gamle ætta Richelieu.
Utskjæringene på skrinet består blant annet av tulipaner og ranker i høyt relieff.
Utskjæringene på skrinet lokk består av en sirkel  med bokstavene I A O D, Ingeborg Anne Olsdatter, som muligens ble inngiftet på gården.  Brudestasen skal være kommet fra gården Baggen, Tustna, med Sigrid Olsdatter som var svigerdatter til en jomfru Richelieu, gift med skomakeren Kristian Sæterbø.  Beskrevet i Yderstads notater i bind VIII side 343 ff.  Nordmøre museums fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea
    Photo: Nordmørsmusea

Gammelt utskåret skrin, barokk, brudeutstyr bestående av sølvkrone, belte og bringesølv fra gården Leira, Øvrebakkå. Tilhørende pr. oktober 1951, Kristian Leren, som er av den ga...