• Eldst. Foto fra Kirkelandet i Kristiansund omkring 1865. Her ser vi blant annet byens kirke som stod på torget til venstre på bildet. Ellers så ser vi innover Vågen på høyre side. Knudtzongården sentral. seilskip. Fotograf er ukjent. Knudtzongården i sentrum. Samme som KMb-1945-000.0869

ALTØ: Det er ikke ofte en ser foto fra 1860-tallets Kristiansund eller Fosna som mange fortsatt kalte byen. Byen med den lune og strategiske havnen med tre innløp, gjennom Sørsundet fra sør, gjennom Dalasundet og Nordsundet fra nord og inn fra Bolgsvaet gjennom Marcussundet fra øst.

Det var via Bolgsvaet de to engelske krigsskipene "Tartar" og "Cygnet" kom da de angrep og bombet Kristiansund i 1808. Kristiansund hadde på denne tiden under 2000 innbyggere, men med hjelp av soldater fra Trondheim var de forberedt og jaget skipene på flukt. Kristiansunderne var avskåret fra handel med England under siste fase av Napoleonskrigene og det var vanskelige tider med hungersnød og kapringer av skip. Etter krigen kom handelen og eksporten i gang igjen. " Spansketiden" med eksport av klippfisk og store mengder sild gjorde at byen vokste med stor fart. I 1865 hadde byen 5.790 innbyggere. På denne tiden da bildet er tatt, i 1867, var eksporten av klippfisk bare til Vestindia, totalt 2 480 000 kg. Av dette ble det fra Kristiansund utskipet 1 982 000 kg klippfisk. Til Brasil gikk det 1 074 160 kg fra byen. De andre eksportstedene er ikke medregnet. Utrolige mengder. Dette førte med seg behov for mye folk med forskjellige yrkes- og erfaringsbakgrunn.

Bebyggelsen var etablert hovedsakelig langs havna som er byens hovedgate nr. 1. Etter hvert måtte bebyggelsen vokse videre opp- og utover. Byen består av "land" rundt havna. Her ser vi Kirkelandet, videre mot høyre ligger Gomalandet, Nordlandet og Innlandet ved Sørsundet og Kirkelandet.

Til venstre på bildet, like bak bebyggelsen, ser vi det hvite tårnet på den gamle kirken fra 1725 som ble revet i 1884. Ovenfor kirka sees et lite hvitt hus som antakelig er landstedet "Roligheten", og gravstedet "Alders Hvile" som kanselliråd og overveier Hans Rasmus Brodtkorb anla etter bevilling fra Kongen i 1800. (i dag 2010, ved Kirklandet kirke). Kan ikke se at arbeidet med Latinskolen er påbegynt ennå. Det tok til i 1867 og mot slutten av 1869 var skolen ferdig til bruk. En kan heller ikke se at den nye Tollboden, som var ferdig i 1868 er påbegynt. Volckmar-gården, som Hans Clausen oppførte i 1861 sees bak den store hvite brygga til venstre. Ved siden, til høyre for den ligger det hvite store huset til kjøpmannen og storkonsulen, Nicolay H. Knudtzon, helt nede ved havna. I april 1940 bombet tyskerne byen og alt det vi her ser og mer til ble utslettet.

Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Eldst. Foto fra Kirkelandet i Kristiansund omkring 1865. Her ser vi blant annet byens kirke som stod på torget til venstre på bildet. Ellers så ser vi innover Vågen på høyre side. ...