• Marinegastene på bildet er britiske. Det er høyst sannsynlig tatt i tiden etter frigjøringen i 1945 ombord på  den britiske jageren HMS Mackay som brakte norske og allierte militære representanter til Trondheim 16. mai, og siden til andre viktige havner i Midt-Norge, for å kontrollere den tyske kapitulasjonen. Foto R.Fot.83644 viser denne jageren. Framste skorstein med luftvern-plattform i akterkant med redningsflåte, stemmer med detaljer i dette bildet. (inf: Espen Arnestad) ---

marinegaster, vernepliktige i sjøforsvaret, soldat, menig, sjømann. flåtebesøk, feierer freden 1945 --   Fra Nordmøre Museum sin fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea

Marinegastene på bildet er britiske. Det er høyst sannsynlig tatt i tiden etter frigjøringen i 1945 ombord på den britiske jageren HMS Mackay som brakte norske og allierte militær...

1 comment

• Marinegastene på bildet er britiske. Det er høyst sannsynlig tatt i tiden etter frigjøringen i 1945 ombord på den britiske jageren HMS Mackay som bragte norske og allierte militære representanter til Trondheim 16. mai, og siden til andre viktige havner i Midt-Norge, for å kontrollere den tyske kapitulasjonen. Foto R.Fot.83644 viser denne jageren. Forreste skorstein med luftvern-plattform i akterkant med redningsflåte, stemmer med detaljer i dette bildet.