• dublett
 Foto nr. 26376 fra Anders Beer Wilses fotoarkiv, hvor vi ser fra et gravsted på Innlandet i Kristiansund kommune. Fotoet er trolig fra perioden rundt 1910-1930. Freiøya i bakgrunnen. Graver etter et forlis? Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.

Alt i 1877 hadde det vært på tale å anlegge gravsted på Innlandet. Saken kom opp igjen i 1889 og 1913. I 1916 kjøpte kommunen grunn både på Innlandet og Nordlandet. Innlandets gravsted ble innviet 9. april 1923. Den første som ble gravlagt her var skipper Bøe. Begge steder fikk bårehus i 1951.

Bårehuset på Innlandet er tegnet av byarkitekt Hedlund og dekorert av Ragnvald Bjørlo. Orgelet ble gitt av Ellen og Olaf Grønseth. Mens Kirkelandets gravsted var plaget av trafikk med beitedyr, lå Innlandets gravsted i 30 år i løypa for søppeltransport.
    Photo: Nordmørsmusea

dublett Foto nr. 26376 fra Anders Beer Wilses fotoarkiv, hvor vi ser fra et gravsted på Innlandet i Kristiansund kommune. Fotoet er trolig fra perioden rundt 1910-1930. Freiøya i ...