• gjestedirigent, fiolinist Ernst Glaser. Serie

Ernst Glaser (født 1904 i Hamburg, død 1979), var en tysk-norsk fiolinist. Han var mangeårig 1.konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester.

Ernst Glaser ble født i Hamburg, men flyttet til Norge i 1928 da han ble tilbudt stillingen som konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester etter Max Rostal. De to hadde studert sammen under Carl Flesch, og da Rostal ble tilbudt stillingen som professor i Berlin, foreslo han Glaser som etterfølger. I Oslo virket Glaser som orkestermusiker, solist og lærer. Som solist hadde han flere oppdrag i Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og Israel, og han urframførte flere fiolinkonserter, blant annet av Olav Kielland, Klaus Egge og Bjarne Brustad.

Som følge av sin jødiske bakgrunn måtte Glaser flykte til Sverige under andre verdenskrig for å unngå deportasjon til tyske konsentrasjonsleire. I 1945 vendte familien Glaser tilbake fra Sverige etter tre år i eksil, og Ernst Glaser fortsatte på 1. konsertmesterposten i Filharmonien til 1958 da han ble avløst av sin elev Bjarne Larsen. Fra 1958 til 1965 virket han som 2. konsertmester og deretter i fire år som tutti 1. fiolinist til sin avgang for aldersgrensen i 1969. Fra 1958 ledet han Filharmonisk Selskaps kammerorkester de få åra denne konstellasjonen eksisterte. I 1969 ble han tilbudt stillingen som rektor ved musikkonservatoriet i Bergen, Griegakademiet. Fra 1969 var han også bydirigent i Ålesund og senere kammermusikklærer ved Norges musikkhøgskole. I noen år ledet han et nordnorsk symfoniorkester som årlig ble satt opp til Festspillene i Nord-Norge.

Ernst Glaser opptrådte regelmessig med sin kone, pianistinnen Kari Aarvold Glaser, og sammen spilte de også inn flere verker. Nylig er Ernst Glasers navn igjen kommet i fokus med utgivelsen av den første CD'en i en serie med historiske opptak av norske utøvere, Great Norwegian Performers 1945-2000 (Simax PSC1830, 2006).

Ernst Glaser er far til pianisten Liv Glaser og cellisten Ernst Simon Glaser, begge anerkjente norske musikere.

Bilde fra Trygve Rossbachs dokumentasjon av Kristiansund Symfoniorkesters virksomhet på andre halvdel av 1900-tallet; ca 1950-2000. Prøver, turer, sosialt samvær og konserter. (Fra Normøre museum sin fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

gjestedirigent, fiolinist Ernst Glaser. Serie Ernst Glaser (født 1904 i Hamburg, død 1979), var en tysk-norsk fiolinist. Han var mangeårig 1.konsertmester i Oslo Filharmoniske Ork...