• Bergingsvogn. Dette er en FWD–HAR fra militært overskuddslager i England. Høyre ratt. Importert av Colbjørnsen og solgt til Oslo Sporveier som selv bygde den opp som bergingsvogn. Solide saker som var i drift i 19 år.
I boka om Oslo Brannvesen: Med fulle sirener står det under kapitlet om redningsavdelingen: «1.mars 1944 ble det inngått en forpliktende avtale mellom Brannvesenet, Oslo sporveier og forstadsbanene om utrykning ved nødsituasjoner.»

"Det var mer å se på i bybildet før i tida. Trikken, for eksempel, gikk ofte av sporet. Legg merke til hvor mange uniformerte som kunne møte opp til en og samme "begivenhet" i hovedstaden i femtiåra. Oslo sporveier klarte jobben med egen kranvogn." "Familiefirmaet-utenom allfarvei/2000 årsboken." Colbjørnsen & Co A/S, av Bjørn Ausjen Johannessen.
Opplysninger til kjøretøyet på bildet v/tidligere daglig leder John Hindklev ved Norsk Kjøretøyhistorisk Museum.

19.11.2018: "Bildet er nok tatt i forbindelse med en demonstrasjon av Sporveiens bergningsvogn. Det var tre slike, alle i tur og orden registrert som A-950, først en ombygd ACF-buss, så den FWD-en og tilslutt en Magirus-Deutz. Bilen kunne trekke defekte sporvogner og busser eller assistere ved avsporinger som her ved Sagene vognhall".
Opplysninger fra Bjørn Andersen.
    Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum

Opplysninger fra Bjørn Andersen.
    Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum

Utrykning ved nødsituasjon i Oslo sporveier

1 comment

• Bildet er nok tatt i forbindelse med en demonstrasjon av Sporveiens bergningsvogn. Det var tre slike, alle i tyr og orden registrert som A-950, først en ombygd ACF-buss, så den FWD-en og til slutt en Magirus-Deutz. Bilen kunne trekke defkte sporvogner og busser eller assistere ved avsporinger som her ved Sagene vognhall.