Sang- og musikkforeningen på Furuholmen i Varteig, Sarpsborg 1887. Dirigent Kristian Andersen med stemmegaffel. Foran fra venstre: Gunerius Furuholmen, Julius Lindemark, Oskar S...

1 comment

• "Motiv: Denne sang- og musikkforeningen er fotografert omkring 1890, og skal være Varteigs første med både strykere og sangere.

Det første koret kom i 1859, et rent mannskor i regi av Iver Olsen Brenne. Første blandakoret ble stiftet i 1877. I 1889 ble det dannet en strykekvartett Ovaskogs, ledet av Gunerius Furuholmen. Kvartetten opptrådte visstnok ikke alene, men kun sammen med sangere. Det er denne sang- og musikkforeningen vi her har bilde av.

I første rekke fra venstre sitter strykerne Gunerius Furuholmen, Julius Lindemark, Oskar Sælid og Rikard Sælid.

Andre rekke fra venstre: Marie Pedersen, Martha Lunde, Maja Sælid, Louise Brunsby og Katrine Sælid.

Bakerst står fra venstre: Ole Sælid, Kristian Andersen, Olaves Eriksen Brunsby og Ole Brunsby.

Man kan være ganske sikker på datering omkring 1890. Kristian Andersen var nemlig lærer i Varteig fra1888 til 1892, og han er med på bildet.

<a href=""http://www.varteig-historielag.no/VHiGalerie3/?q=item/19115-den-forste-sang-og-musikkforeningen-i-varteig"">Et annet bilde av samme sang- og musikkforeningen ser du ved å trykke her.</a>

Sted: Furuholmen.

År: Ca. 1890.

Fotograf: Ukjent.

Eier: Varteig Historielags Fotosamling.

Bildenummer: VHF.2021-00287."