• Langs havneskuret står en rekke godsvogner som kan identifiseres. Fremst står UX13061, en kombinertbuss som gikk i rute mellom Stramsnes og Kristiansund. Det var Peder og Nils Anton Strømsvåg drev disse rutene. UX13061 ble registrert våren 1972. I 1975 ble Strømsvåg sine overtatt av Kristiansund-Oppdal Auto (KOA) og bussen ble etter kort tid solgt til private eiere. Det var derfor få år denne bussen gikk i rute på Kristiansund.
Bak denne ses to vogner det ikke er lett å identifisere. Men det synes å ha blått tak, slik som vognene til KOA. Bak disse to står et vogntog i rødt og gult, mest sannsynlig et som gikk for Surnadal Billag. (Info: Sveinung Berild). -  havneskur på Storkaia i sentrum på Kirkelandet i Kristiansund. I bakgrunnen ser vi Sørsundbroen. fra samling av Fotografier og karttegninger, fotografert eller samlet sammen av Arkitekt MNAL Kristian Sylthe (f. 18.06.1926) ved Kristiansund kommune i sitt virke som kommunearkitekt (senere næringssjef) samt som sekretær i Oljeutvalget fra begynnelsen tidlig 1970. Samlingen kan i hovedsak dateres mellom 1945 til 1980. Samlingen er gitt i gave av Kristiansund kommune. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Langs havneskuret står en rekke godsvogner som kan identifiseres. Fremst står UX13061, en kombinertbuss som gikk i rute mellom Stramsnes og Kristiansund. Det var Peder og Nils Anto...

1 comment