• Emballasje til View-Master modell E. View-Master er en stereobetrakter med rom for et stereohjul med syv par bilder. Den ble først produsert av Sawyer's i Portland, Oregon (USA) i 1939.  Siden den gang har View-Master, som produkt og merkenavn, skiftet eiere flere ganger, men bare mindre endringer har blitt gjort når det gjelder selve produktet. 
View-Master var en veldig populær stereobetrakter på siste halvdel av 1900-tallet. Det var egne View-Master-kameraer, som lagde bilder spesielt tilpasset disse stereobetrakterne. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum
  • Emballasje til View-Master modell E. View-Master er en stereobetrakter med rom for et stereohjul med syv par bilder. Den ble først produsert av Sawyer's i Portland, Oregon (USA) i 1939.  Siden den gang har View-Master, som produkt og merkenavn, skiftet eiere flere ganger, men bare mindre endringer har blitt gjort når det gjelder selve produktet. 
View-Master var en veldig populær stereobetrakter på siste halvdel av 1900-tallet. Det var egne View-Master-kameraer, som lagde bilder spesielt tilpasset disse stereobetrakterne. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum

Betrakter

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to