1
8
100
Sverd, motorsagsverd, laget av fjærstål. Sverdet har innvendig styring: Det er utfrest et spor i sagsverdet der kjedets drivlenke (sporrenser, styrelenke) går. Sporrenseren holder sporet rent, tar med seg olje og styrer kjedet slik at det ikke vingler. På begge sider av det utfreste sporet er det glideskinner som kjedets sidelenker ligger an mot. Sverdet er utstyrt med en opplagret trinse (endetrinse, topptrinse), som kan smøres med fettpresse. (Smørehull ved siden av trinsas 4 nagler.) Trinsa kan skiftes ut. Det er for øvrig sverdspissen som utsettes for de største påkjenningene. Det er en sprekkdannelse i sverdpsissen og topptrinsa er defekt. Registrator antar de to små hullene som ses i sverdets bakkant er til for tilførsel av kjedeolje til sagkjedet.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Sverd, motorsagsverd, laget av fjærstål. Sverdet har innvendig styring: Det er utfrest et spor i sagsverdet der kjedets drivlenke (sporrenser, styrelenke) går. Sporrenseren holder sporet rent, tar med seg olje og styrer kjedet slik at det ikke vingler. På begge sider av det utfreste sporet er det glideskinner som kjedets sidelenker ligger an mot. Sverdet er utstyrt med en opplagret trinse (endetrinse, topptrinse), som kan smøres med fettpresse. (Smørehull ved siden av trinsas 4 nagler.) Trinsa kan skiftes ut. Det er for øvrig sverdspissen som utsettes for de største påkjenningene. Det er en sprekkdannelse i sverdpsissen og topptrinsa er defekt. Registrator antar de to små hullene som ses i sverdets bakkant er til for tilførsel av kjedeolje til sagkjedet.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Sverd, motorsagsverd, laget av fjærstål. Sverdet har innvendig styring: Det er utfrest et spor i sagsverdet der kjedets drivlenke (sporrenser, styrelenke) går. Sporrenseren holder sporet rent, tar med seg olje og styrer kjedet slik at det ikke vingler. På begge sider av det utfreste sporet er det glideskinner som kjedets sidelenker ligger an mot. Sverdet er utstyrt med en opplagret trinse (endetrinse, topptrinse), som kan smøres med fettpresse. (Smørehull ved siden av trinsas 4 nagler.) Trinsa kan skiftes ut. Det er for øvrig sverdspissen som utsettes for de største påkjenningene. Det er en sprekkdannelse i sverdpsissen og topptrinsa er defekt. Registrator antar de to små hullene som ses i sverdets bakkant er til for tilførsel av kjedeolje til sagkjedet.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Sverd, motorsagsverd, laget av fjærstål. Sverdet har innvendig styring: Det er utfrest et spor i sagsverdet der kjedets drivlenke (sporrenser, styrelenke) går. Sporrenseren holder sporet rent, tar med seg olje og styrer kjedet slik at det ikke vingler. På begge sider av det utfreste sporet er det glideskinner som kjedets sidelenker ligger an mot. Sverdet er utstyrt med en opplagret trinse (endetrinse, topptrinse), som kan smøres med fettpresse. (Smørehull ved siden av trinsas 4 nagler.) Trinsa kan skiftes ut. Det er for øvrig sverdspissen som utsettes for de største påkjenningene. Det er en sprekkdannelse i sverdpsissen og topptrinsa er defekt. Registrator antar de to små hullene som ses i sverdets bakkant er til for tilførsel av kjedeolje til sagkjedet.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Sverd, motorsagsverd, laget av fjærstål. Sverdet har innvendig styring: Det er utfrest et spor i sagsverdet der kjedets drivlenke (sporrenser, styrelenke) går. Sporrenseren holder sporet rent, tar med seg olje og styrer kjedet slik at det ikke vingler. På begge sider av det utfreste sporet er det glideskinner som kjedets sidelenker ligger an mot. Sverdet er utstyrt med en opplagret trinse (endetrinse, topptrinse), som kan smøres med fettpresse. (Smørehull ved siden av trinsas 4 nagler.) Trinsa kan skiftes ut. Det er for øvrig sverdspissen som utsettes for de største påkjenningene. Det er en sprekkdannelse i sverdpsissen og topptrinsa er defekt. Registrator antar de to små hullene som ses i sverdets bakkant er til for tilførsel av kjedeolje til sagkjedet.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Sverd, motorsagsverd, laget av fjærstål. Sverdet har innvendig styring: Det er utfrest et spor i sagsverdet der kjedets drivlenke (sporrenser, styrelenke) går. Sporrenseren holder sporet rent, tar med seg olje og styrer kjedet slik at det ikke vingler. På begge sider av det utfreste sporet er det glideskinner som kjedets sidelenker ligger an mot. Sverdet er utstyrt med en opplagret trinse (endetrinse, topptrinse), som kan smøres med fettpresse. (Smørehull ved siden av trinsas 4 nagler.) Trinsa kan skiftes ut. Det er for øvrig sverdspissen som utsettes for de største påkjenningene. Det er en sprekkdannelse i sverdpsissen og topptrinsa er defekt. Registrator antar de to små hullene som ses i sverdets bakkant er til for tilførsel av kjedeolje til sagkjedet.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Sverd, motorsagsverd, laget av fjærstål. Sverdet har innvendig styring: Det er utfrest et spor i sagsverdet der kjedets drivlenke (sporrenser, styrelenke) går. Sporrenseren holder sporet rent, tar med seg olje og styrer kjedet slik at det ikke vingler. På begge sider av det utfreste sporet er det glideskinner som kjedets sidelenker ligger an mot. Sverdet er utstyrt med en opplagret trinse (endetrinse, topptrinse), som kan smøres med fettpresse. (Smørehull ved siden av trinsas 4 nagler.) Trinsa kan skiftes ut. Det er for øvrig sverdspissen som utsettes for de største påkjenningene. Det er en sprekkdannelse i sverdpsissen og topptrinsa er defekt. Registrator antar de to små hullene som ses i sverdets bakkant er til for tilførsel av kjedeolje til sagkjedet.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Sverd, motorsagsverd, laget av fjærstål. Sverdet har innvendig styring: Det er utfrest et spor i sagsverdet der kjedets drivlenke (sporrenser, styrelenke) går. Sporrenseren holder sporet rent, tar med seg olje og styrer kjedet slik at det ikke vingler. På begge sider av det utfreste sporet er det glideskinner som kjedets sidelenker ligger an mot. Sverdet er utstyrt med en opplagret trinse (endetrinse, topptrinse), som kan smøres med fettpresse. (Smørehull ved siden av trinsas 4 nagler.) Trinsa kan skiftes ut. Det er for øvrig sverdspissen som utsettes for de største påkjenningene. Det er en sprekkdannelse i sverdpsissen og topptrinsa er defekt. Registrator antar de to små hullene som ses i sverdets bakkant er til for tilførsel av kjedeolje til sagkjedet.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo