History
-
Stemplingsautomatene ble introdusert på leddbussene i 1981 etter Oslo Sporveier ga opp selvbetjening (igjen) etter forsøket på bussene på Sentrumsringen i 1966-67. Det var først med leddbussene på linje 20 i 1981 at man innførte dem igjen. Da kom det nye automater på vognene. Disse skulle stemple forhåndkjøpte kort eller billetter med dato, klokkeslett og takstsone. Det var kunden selv som skulle sørge for å få kortet eller billetten stemplet.
Etter at disse automatene ble introdusert på leddbussene i 1981, kom også selvbetjeningen igjen, og dette ble introdusert på øvrige vogner fra 1981, og etter hvert også på T-banestasjonene. I forbindelse med den generelle overgangen til elektroniske billettering ble papirbaserte kort faset ut 2007. Behovet for automatene bortfalt, og de ble derfor demontert både på vognene og stasjonene.
Stemplingsautomatene ble levert av Sadamel. De var koblet opp mot en styringsenhet hvor betjeningen kunne stille sone manuelt mens dato og tid ble automatisk styrt av uret i styringsenheten. Styringsenheten kunne styre alle automatene i et kjøretøy eller vogntog eller på en stasjon.
Produksjon: 1981 (Usikker datering av produksjon. Kan antas at den ble produsert i perioden før og etter Oslo Sporveier tok dem i bruk i 1981. )
- ProdusentSadamelsikker
Eierskap - I bruk på leddbussene kjørt av Oslo Sporveier fra 1981 til 2007.: 1981 - 2007
- Tidligere eier AS Oslo Sporveiersikker
Eierskap
- EierLokaltrafikkhistorisk Foreningsikker
Classification
License information
Metadata
- IdentifierLTF.00121
- Part of collectionLTF hovedsamling
- Owner of collectionLokaltrafikkhistorisk Forening
- InstitutionSporveismuseet
- Date publishedFebruary 12, 2022
- Date updatedFebruary 12, 2022
- DIMU-CODE0210211543622
- UUID41034b7f-8374-44b1-bf10-0158de536020
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».