History
-
Dette er en miniatyr modell av Skodjestraumen (Storstraumen) bru, Ålesund kommune i Møre og Romsdal. Originalen var 77 meter lang og av typen steinhvelv, den ble offisielt åpnet i 1922.
Modellen ble lagd i 1992 av Ørnulf Haugsrud på bestilling fra Norsk vegmuseum. Denne og flere andre brumodeller lagde Ørnulf for bruk i utstillingene, museet åpnet i juni 1992.
Fra Wikipedia:
Skodjebruene er navnet på to veibruer (Eggestraumen og Storstraumen bru) som går over Skodjestraumen i Ålesund kommune i Møre og Romsdal. Sammen med den korte Skodjestraumtunnelen (101 m.) gjennom Kasholmen åpnet strekningen i 1919, men åpnet først offisielt den 6. september i 1922. Strekningen åpnet som en del av parsellen mellom Digernes - Skodje - Dragsund på hovedveien mellom Ålesund og Vestnes.] Bruene var en del av fylkesvei 661 fram til de ble avløst av den nye Straumsbrua i 2004.[
Da den nye Straumsbrua ble åpnet ble de gamle Skodjebruene stengt for biltrafikk. Riksantikvaren fredet i 2015 bruene som teknisk og arkitektonisk avansert anlegg fra tidlig 1900-tall. «Med sin elegante linjeføring og den gjennomtenkte materialbruken og detaljeringa er Skodjebruene arkitektur av høg kvalitet» ifølge Riksantikvaren.
I 2012 ble bruene restaurert og oppgradert som gang- og sykkelvei.
Allerede i 1892 ble idéen om en bru over Skodjestraumen født som en del av planlegging av veitraséen mellom Ålesund og Vestnes i Romsdal. Ved å legge veien over Skodjestraumen ville den gi bosatte i herredene Haram, Vatne og Skodje bedre veitilknytning til Ålesund-regionen. I 1910 ble planen vedtatt og byggingen av Skodjestraumtunnelen og bruene tok til i 1911. Fra sørsiden ble veien anlagt over Grønstraumen på en steinfylling med en liten bro, så gjennom Kasholmen i Skodjestraumtunnelen. Veien gikk rett fra tunnelen og inn på Eggestraumen bru (Heggestraumen) med et spenn på 40 meter. Veien fortsetter over Storholmen i en slak venstresving før den tar en skarp høyresving opp på Storstraumen bru. Denne broen har to sidespenn på 9 meter og et hovedspenn på 57 meter, fri seilingshøyde er 18 meter. Tunnelen var den første som ble åpnet i Møre og Romsdal da anlegget stod ferdig i 1919.
I 1961 ble innkjørslene til Storstraumen bru utbedret for å gjøre svingen enklere for større kjøretøy. De siste årene før nybrua ble åpnet var det vekt- og bredderestriksjoner for trafikken over bruene. Det medførte at den tyngre og bredere trafikken måtte ta omveien om Skodje sentrum.
Den gamle veiforbindelsen over Skodjestraumen ble foreslått vernet i Nasjonal verneplan for veger, bruer og vegrelaterte kulturminner. Verneforslaget gjelder de to bruene, en kort tunnel (Skodjestraumtunnelen (101 meter)) og selve veidelen. Anlegget ble fredet i 2015.
Produksjon: 1992 (Ifølge produsent.)
- ProdusentØrnulf Haugsrudsikker
- Production placeNorge Oppland Hunderfossv. 757, 2625 Fåbergsikker
Classification
-
- Hobbyer (Outline)OU 523
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-10108
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedFebruary 16, 2023
- Date updatedApril 4, 2023
- DIMU-CODE0210213265579
- UUID58a2262d-fee0-4999-8b4f-6c8861186093
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».