• Staselig sal med rikt dekorert salkappe og gjord. Dekoren er laget ved å prege mønster inn i læret. Langs kanten av både salkappe og gjord er det forskjellige border, deretter går det over i noe som ser ut som stiliserte blader (salkappe) eller blomster (gjord). Salputa er godt stopped med hestehår, og har mange sømmer på tvers. Disse sømmene fortsetter over midten av forsvisselet. Baksvisselet er noe høyere enn forsvisselet, og her går sømmene i motsatt retning. Stigbøylene sitter fortsatt på salen. Midt på salputa er det et felt hvor læret manger, og ved siden av er deler av læret løst. Foran på venstre salkappe er det noen små hull, og bakerst på høyre salkappe er det en liten rift der den er festet til salen. Stigbøylene har små forekomster av rust. På undersiden av salen og på innsiden av gjorden er det sydd på et vevds toff. Dette har fortsatt svettemerker fra da salen var i bruk.
    Photo: Marthe Skogmo Hansen / Ringerikes museum
  • Staselig sal med rikt dekorert salkappe og gjord. Dekoren er laget ved å prege mønster inn i læret. Langs kanten av både salkappe og gjord er det forskjellige border, deretter går det over i noe som ser ut som stiliserte blader (salkappe) eller blomster (gjord). Salputa er godt stopped med hestehår, og har mange sømmer på tvers. Disse sømmene fortsetter over midten av forsvisselet. Baksvisselet er noe høyere enn forsvisselet, og her går sømmene i motsatt retning. Stigbøylene sitter fortsatt på salen. Midt på salputa er det et felt hvor læret manger, og ved siden av er deler av læret løst. Foran på venstre salkappe er det noen små hull, og bakerst på høyre salkappe er det en liten rift der den er festet til salen. Stigbøylene har små forekomster av rust. På undersiden av salen og på innsiden av gjorden er det sydd på et vevds toff. Dette har fortsatt svettemerker fra da salen var i bruk.
    Photo: Marthe Skogmo Hansen / Ringerikes museum
  • Staselig sal med rikt dekorert salkappe og gjord. Dekoren er laget ved å prege mønster inn i læret. Langs kanten av både salkappe og gjord er det forskjellige border, deretter går det over i noe som ser ut som stiliserte blader (salkappe) eller blomster (gjord). Salputa er godt stopped med hestehår, og har mange sømmer på tvers. Disse sømmene fortsetter over midten av forsvisselet. Baksvisselet er noe høyere enn forsvisselet, og her går sømmene i motsatt retning. Stigbøylene sitter fortsatt på salen. Midt på salputa er det et felt hvor læret manger, og ved siden av er deler av læret løst. Foran på venstre salkappe er det noen små hull, og bakerst på høyre salkappe er det en liten rift der den er festet til salen. Stigbøylene har små forekomster av rust. På undersiden av salen og på innsiden av gjorden er det sydd på et vevds toff. Dette har fortsatt svettemerker fra da salen var i bruk.
    Photo: Marthe Skogmo Hansen / Ringerikes museum
  • Staselig sal med rikt dekorert salkappe og gjord. Dekoren er laget ved å prege mønster inn i læret. Langs kanten av både salkappe og gjord er det forskjellige border, deretter går det over i noe som ser ut som stiliserte blader (salkappe) eller blomster (gjord). Salputa er godt stopped med hestehår, og har mange sømmer på tvers. Disse sømmene fortsetter over midten av forsvisselet. Baksvisselet er noe høyere enn forsvisselet, og her går sømmene i motsatt retning. Stigbøylene sitter fortsatt på salen. Midt på salputa er det et felt hvor læret manger, og ved siden av er deler av læret løst. Foran på venstre salkappe er det noen små hull, og bakerst på høyre salkappe er det en liten rift der den er festet til salen. Stigbøylene har små forekomster av rust. På undersiden av salen og på innsiden av gjorden er det sydd på et vevds toff. Dette har fortsatt svettemerker fra da salen var i bruk.
    Photo: Marthe Skogmo Hansen / Ringerikes museum
  • Staselig sal med rikt dekorert salkappe og gjord. Dekoren er laget ved å prege mønster inn i læret. Langs kanten av både salkappe og gjord er det forskjellige border, deretter går det over i noe som ser ut som stiliserte blader (salkappe) eller blomster (gjord). Salputa er godt stopped med hestehår, og har mange sømmer på tvers. Disse sømmene fortsetter over midten av forsvisselet. Baksvisselet er noe høyere enn forsvisselet, og her går sømmene i motsatt retning. Stigbøylene sitter fortsatt på salen. Midt på salputa er det et felt hvor læret manger, og ved siden av er deler av læret løst. Foran på venstre salkappe er det noen små hull, og bakerst på høyre salkappe er det en liten rift der den er festet til salen. Stigbøylene har små forekomster av rust. På undersiden av salen og på innsiden av gjorden er det sydd på et vevds toff. Dette har fortsatt svettemerker fra da salen var i bruk.
    Photo: Marthe Skogmo Hansen / Ringerikes museum

Sal

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to