History
-
- Rj.B. elektrisk lokomotiv nr. 9 ble anskaffet fra Sveits sammen med tilsvarende nr. 10 vinteren 1958-1959. De ble produsert av Secheron i Genève i Sveits som leverte det elektriske og Jung i Tyskland som leverte det mekaniske. De er fireakslede boggilokomotiver, veier 60 tonn med akseltrykk 4x15 tonn, er 13,15 meter lange og 4,3 meter høye, har motorytelse på 1080 HK/794 kW, starttrekkraft på 176,6 kN og største hastighet på 55 km/t. De var gjort klare for ombygging fra 11 kv til 15 kv, noe som skjedde i 1966. Lokomotivet var de første årene gulmalt, og fikk “Gulosten” som kallenavn, men ble siden malt grønn som øvrige Hydro-lokomotiv. Var i bruk til nedleggelsen i 1991. Rj.B. 9 ble fredet av Riksantikvaren i 2014.
Produksjon - Produsert: 1958
Jung - SecheronBruk: 1958 - 1991
Rjukabanen; først og fremst til transport på strekningen Rjukan - MælProduksjon - Bearbeidet: 1966
Ombygging fra 11 kv til 15 kv
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierRJB.00003
- Part of collectionRjukanbanen
- Owner of collectionStiftelsen Norsk Industriarbeidermuseum
- InstitutionNorsk Industriarbeidermuseum
- Date publishedMarch 24, 2017
- Date updatedFebruary 27, 2024
- DIMU-CODE021026951374
- UUIDc8ce247b-756b-4423-882e-749fe98b70e9
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».