• Borgeit på 2 hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på et svingbart overbygd hjuloppheng. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller ved siden av boretårnet. Diesel tank og hydraulikkolje tank er innfelt i kassen under dekselet. 

Det er festet en bormaskin til boretårnet, den er produsert av det tyske firmaet "Böhler" og er av typen Böhler BM 600.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Borgeit på 2 hjul, har et "støttebein" midt under. Hjulene en festet på et svingbart overbygd hjuloppheng. Maskina har trykkluftdrevet bor og vinsj. Trykklufta driver også en hydraulisk motor som igjen sørger for bevegelse i det hydrauliske systemet. Hydraulikken sørger for bevegelse i bortårn, i støttebeinet, og i akslingene der hjulene sitter. Geita har et stort glassfiber deksel som skjuler og beskytter viktige funksjoner, dekselet er hengslet i bakkant og kan vippes opp. Ved bruk kan føreren stå bak geita eller ved siden av boretårnet. Diesel tank og hydraulikkolje tank er innfelt i kassen under dekselet. 

Det er festet en bormaskin til boretårnet, den er produsert av det tyske firmaet "Böhler" og er av typen Böhler BM 600.
    Photo: Norsk vegmuseum

Borrigg

1 comment

  • Geita på bildet er en SG1 (SuperGeit1), som er en tidlig utgave med faste hjulkasser. Ble senere oppgradert til SG2 med boggies, som hver hadde 4 hjul (2 store og 2 små) og var pneumatisk styrt og bevegelige for å stabilisere Geita i ulendt terreng. Denne Geita på bildet har nok hammertype Bøhler HM 600. Andre hammertyper som ble benyttet var Bøhler 751, Gardener Denver 123, Atlas Copco BBC 120 og Atlas Copco BBC 100. Hver hammertype hadde spesialdesignet slede som beveget seg med hydraulisk drift over hele materens lengde med kjedeutveksling. Hydraulisk mating var et varemerke for Geita. Støttelabben hadde vekter som ble avpasset til hammertype. En Bøhler 751 med tvungen rotasjon hadde f.eks. vekter på 80-90 kg, mens den samme med separat rotasjon hadde vekter på 110-120 kg.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to