Disse doble portierene har et vakkert motiv med rosetrær i landskap. Motivet strekker seg over begge portierene, slik at de til sammen utgjør et bilde. Rosetrærne er plassert i et ...
Disse doble portierene har et vakkert motiv med rosetrær i landskap. Motivet strekker seg over begge portierene, slik at de til sammen utgjør et bilde. Rosetrærne er plassert i et stilisert landskap med hvite blomster. Nederst har hun vevd et vannspeil som tar opp refleksjonen fra de fargerike rosene. Vi ser også to store øyenstikkere som flyr over vannet i den høyre portieren. De stiliserte blomstene viser hvordan Hansen lot seg påvirke av kinesisk kunst hvor motivet ofte holdes i flaten. Kunstnere som Katsuko Hokusai hadde stor påvirkning i Hansens samtid og vant gjenklang i art nouveau-kunstnernes gjengivelser av naturen. De forstørrede øyenstikkerne er også karakteristiske for art nouveau-kunstnernes interesse for natur og naturfenomener.
Motivet med rosetrær fremkommer også i transparenten ‘Rosentrær og liliekonvaller’ (kat. Nr. 55 og 56 i Anniken Thues katalog raisonne). I disse to transparentene (en dobbel og en enkel) fremstilles rosetrærne mot en bakgrunn av stiliserte liljekonvaller i mønster.
De nederste frynsene til disse portierene er sydd inn i et tynt stoff. Frynsene er slitt og det er nærliggende å tro at de har vært utsatt for en katt eller et annet husdyr. Museet har valgt å la disse stoffposene være eksponert fordi de forteller om konserveringsprosessen som teppene har vært gjenstand for. Tiltaket med å sy frynsene inn i stoffposene er gjort for å bevare dem for ettertiden.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».