• 1866 - 1867
Skolestua er et typisk landsens skolehus, slik det skulle være etter loven om "fast skole" av 1860. Det er tre rom i skolehuset; selve skolestua, gang og et lite rom for læreren. En innebygd sval går langs baksiden. Huset hadde opprinnelig torvtak, men fikk senere tegltak. Skolestua er innredet etter beskrivelse fra eldre mennesker i Natås, som husket stua fra ca 1900 til 1923, da lærer Ole Bjørnvoll kom til skolen. Han var ung og brakte med seg nye impulser, og han hadde lært at læreren skulle sitte - ikke stå - bak kateteret. Tavlen, Bibelen, kassen med blekkhus, spyttebakken, globusen og de fleste kartene har fulgt med skollehuset, likeså skapet og bordet i lærerens rom. De små stolene, to av skolepultene og parafinlampen kommer fra distriktet, og svarer til de som stod i skolestua. De fleste pultene er antakelig fra 1920-årene.

Norsk folkemuseums guidebok,  1996
    Photo: Norsk Folkemuseum