Kilometeravgiften ble innført for alle innenlands-registrerte dieseldrevne biler, og for innenlands-registrerte bensindrevne lastebiler, kombinerte biler og spesialbiler på over 10 ...
Kilometeravgiften ble innført for alle innenlands-registrerte dieseldrevne biler, og for innenlands-registrerte bensindrevne lastebiler, kombinerte biler og spesialbiler på over 10 tonn totalvekt.
Begrunnelsen for dieselbilene, var at disse skulle ha beskatning basert på utkjørt distanse, slik bensinbilene hadde gjennom bensinavgiften. Når bensinbiler over 10 tonn ble tatt med, var det for å motvirke at tunge dieselbiler ble hardere beskattet enn bensinbiler i samme vektklasser. Montering av kilometertellere ble lagt til samferdselsmyndighetene. Monteringen tok lenger tid enn forutsatt, og representativ statistikk over utkjørt distanse forelå først fra 4. kvartal 1961.
Det har vært flere endringer i avgiften mht. økning, kjøretøygrupper og fritak for avgiften. En av de viktigste endringene kom i 1971, da avgiften ble sløyfet for bensindrevne vogner.
Alle landets tolldistrikter utviklet egne grupper som kontrollerte avgiften ute på landeveien. Ofte i storkontroller, sammen med politi og Statens Vegvesen. Kontrollavdelingen i Tolldirektoratet hadde også egne folk, som styrte kontrollen av denne avgiften, i nært samarbeid med de nevnte kontrollgrupper i de respektive lokalforvaltninger.
Etter et vedtak i Stortinget opphørte avgiften 1. okt. 1993. Den ble erstattet med avgift på mineralolje til fremdrift av motorvogn (autodieselavgift), og en vektgradert årsavgift på tyngre kjøretøyer.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».