Photo: Hofseth, Toril Cecilie Skaaraas / Anno – Museene i Hedmark

Anno Bevaringssenter - Offisiell åpning 28.04.2022

32 objects

Dronning Sonja står for den offisielle åpningen gjennom å ta del i en symbolsk magasinering av en nøye utvalgt gjenstand fra Annos samlinger: En brudekrone fra Kvikne i Tynset.

Museet presenterer én gjenstand fra hver kommune i Annos virkeområde, for å markere at senteret er like viktig for Hedmark, som Nasjonalmuseet er for Norge.

– Kommunene er viktige samarbeidspartnere for alle våre museer, og har i tillegg bidratt til finansieringen av bygget – faktisk er de alle medeiere i senteret. Derfor er det en viktig gest fra vår side å vise frem en liten del av vår rike gjenstandssamling, og knytte den til hver enkelt kommune, sier adm.dir. Sven Inge Sunde.