Photo: Janicke Heggem Rudi Iversen / KORO / Kunst i offentlige rom

Statens hus i Longyearbyen, Statsbygg, Svalbard

Et grafisk verk av Sverre Malling er kjøpt inn til Statens hus.

Et analogt håndtrykket fotogravyr med tittelen Architect er kjøpt inn til Statsbygg Nords nye lokaler i Statens hus i Longyearbyen.

Motivet forestiller en staselig kledd kvinneskikkelse, som poserer på en scene omgitt av tunge draperier. I fanget og i hendene holder hun tegninger som gir assosiasjoner til arkitektur og ingeniørkunst. Noen av tegningene likner på kjente byggverk fra det tidlige 1900-tallet. Bak henne skimtes elementer og symboler knyttet til kunst- og kulturhistorie, mytologi og moderne teknologi. Kunstverket kan tolkes som en symbolsk fremstilling av en arkitekt.

Sverre Malling har siden sitt gjennombrudd som kunstner på starten av 2000-tallet markert seg som en viktig bidragsyter for å gjøre tegning som selvstendig kunstnerisk uttrykksmåte aktuell igjen. Hans figurative tegninger preges av stor detaljrikdom og en svært tidkrevende teknikk. Motivene hans kombinerer ofte referanser fra kunst- og kulturhistorie med samtidens strømninger innen populærkulturen.