Photo: Trondheim kunstmuseum

In the Collection John Murphy

John Murphy’s practice can be characterised through his use of existing material, such as reproductions and ready – mades, creating visually austere but conceptually complex configurations of found images, objects and texts using post cards, books, film stills, painting and poetry.

(Jon Thompson, Aspects, Winter, 1979 – 80)

Utstillingen Of Voyages, Of Other Places er den første store mønstringen av John Murphys verker i Norge. Han er bosatt i London, og etter sin debut i de sene 1960-årene har han hatt utstillinger i en rekke land. Murphy er siden 2008 også professor ved NTNU Kunstakademiet i Trondheim.

Utstillingen fokuserer på tanker om bevegelse, endring av sted(er) og reise. Reisen som urmyte forteller om den reisende som modig setter ut i ukjent farvann, erobrer nye horisonter og skuer inn i noe stort, overveldende og ukjent. Det å strekke seg ut og innta steder der ens forestillinger blir utfordret. Men som alle grandiose ideer har også forestillingen om reisens storhet en bakside. Alle eksotiske destinasjoner er tross alt noens hjemlige hage. Det er også en smak av melankolien i all reising. Med den amerikanske forfatteren Ellen Glasgows ord: All endring er ikke vekst, like lite som all bevegelse går fremover. Ankomsten er så nært forbundet med avgangen, og erindringen spaserer side ved side med glemselen.

Den franske filosofen Michel Foucault snakker om heterotopier, marginale steder som ikke er her eller der, men som også er et annetsteds. Disse stedene kan være både fysiske og mentale rom på samme tid, som stedet hvor telefonsamtalen finner sted, rommet i speilet, venteværelset hos legen eller bak forhengene i bordellet. Disse stedene yter ikke bare motstand mot enkle definisjoner; de er også reservoarer for fantasien og forestillingsevnen. Foucault trekker frem skipet som den fremste heterotopien, hvordan det både beveger seg konkret over vannet, og samtidig er et sted uten sted, et sted i seg selv som pirrer fantasien. Kanskje skal vi også se på utstillingsrommet som heterotopi.

Jon-Arild Johansen, prosjektleder