Photo: Beer, Freia / Trondheim kunstmuseum

Trondheim kunstmuseum på Britannia Hotell 2019-2021

Fra det første verket ble innkjøpt i 1867, har Trondheim kunstmuseums samling vokst både gjennom innkjøp og gjennom generøse donasjoner. Trondheim kunstmuseums samling teller nå over 6000 verk, består av malerier, grafikk, skulpturer, tegninger, installasjoner, videokunst og mye mer.

I samlingen finnes sentrale verk fra den norske kunsthistorien, samt internasjonale kjente navn.

Ulla og Herman Heblers grafikkgave er en betydelig donasjon grafiske verk. Gaven ble gitt av Ulla Hebler, som hadde bygget samlingen på omlag 1000 verk, sammen med sin mann Herman Hebler. Herman Hebler (1911-2007) var en av pionerene innen silketrykket i Norge, og var en respektert og anerkjent internasjonal kunstner. Han fikk raskere anerkjennelse i utlandet enn i Norge, noe som førte med seg en rekke utenlandske kontakter. Hebler var initiativtaker til opprettelsen av den Norske Internasjonale Grafikk Biennale (senere triennale) i Fredrikstad i 1972. De grafiske verkene i Heblergaven er laget av kunstnere fra hele verden og representerer stor variasjon i teknikk og uttrykk. Felles for kunstnerne var at de alle på et tidspunkt deltok i grafikktriennalen i Fredrikstad. Avgjørende for donasjonen av Heblergaven til Trondheim kunstmuseum, var engasjementet til kunstneren og grafikeren Ove Stokstad (1939-2018).