Hallingdal Folkemuseum fyller 50 år. Tandbergbygget på Hallingdal Museum Nesbyen pyntet til fest i 1949. Torvald Sundsdal

Hallingdal Folkemuseum 50 års jubileumsfilm, 1949

Filmen er tatt opp i 1949 under 50 års jubileet til Hallingdal Folkemuseum, nå Hallingdal Museum, Nesbyen. På slutten er noen andre opptak, blant annet med Asbjørn Kjørstad på stølen i Nes Østmark. Torvald Sundsdal Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND)

Hallingdal Folkemuseum, 50 år i 1949

Landbruksdirektør Gudbrand Tandberg fra Nes blir regnet som initiativtager til Hallingdal Folkemuseum. Museet ble stiftet i 1899, kun 5 år etter Norsk Folkemuseum på Bygdøy i Oslo, og skulle være et museum for hele Hallingdal. Hallingdal Museum blir derfor regnet som et av de eldste friluftsmuseene i Norge.

I forbindelse med 50 års jubileet i 1949, ble denne filmen laget av Torvald Sundsdal. I tillegg til å vise jubileet i 1949, viser også filmen litt fra Ål Bygdamuseum og Hol bygdemuseum, i tillegg til noe dokumentasjon fra gamle sentrum i Nesbyen, "Gamle Nes" og Nes Østmark.

Du kan lese mer om historien til Hallingdal Museum anno 1951 i denne veiledningen skrevet av Asbjørn Kjørstad. Kjørstad så at det ikke fantes stort av litteratur eller brosjyre om museet, og skrev derfor denne veilederen i forbindelse med 50 års jubileet.

100 års jubileet

I 1999 ble Hallingdal Museum en 100 åring. I forbindelse med 100 års jubileet ble det, i tillegg til en del tilstelninger, publisert ei bok om historien bak og om Hallingdal Folkemuseum. Boka ble skrevet av Paul Breiehagen og kalt "Hallingdal Folkemuseum, 1899 - 1999 : Hus, ting og hende frå Hardangervidda til Gulsvik". Boka kan leses i sin helhet på Nasjonalbiblioteket sitt nettbibliotek:

"Hallingdal Folkemuseum 1899 - 1999".

2000-tallet

Mye har skjedd siden museet ble 100 år; i 2004 ble alle bygdemuseene i Hallingdal: Hallingdal Folkemuseum (i dag Hallingdal Museum avd. Nesbyen), Gol Bygdemuseum, Hemsedal Bygdatun, Ål Bygdamuseum, Hol Bygdemuseum og Dagali Museum, konsolidert til Hallingdal Museum. Og videre i 2014 ble hele Hallingdal Museum med i konsolideringen Buskerudmuseet, sammen med 12 andre avdelinger. Tilsammen har Buskerudmuseet hele 19 besøkssteder godt spredd rundt i hele Buskerud.